Direktlänk till inlägg 10 november 2012

Viktiga grejor!

Av Lisa - 10 november 2012 11:52

- "Jag tänker inte sitta bredvid en kille! Woooooooooooooääääääääääääääääääääääää"!

- "Men gör inte det då, sitt bredvid mig. Jag är en tjej!

- "Men du är ju en gammal tjej. En tant! Jag vill sitta bredvid en tjeeeeeeeej".

- "Fast hörru, jag är ingen tant! Jag är en av husets två tjejer, den enda du har att välja på att sitta bredvid om du inte vill sitta bredvid en kille".

- "NEEEEEEEJ!"

- "Ok, hämta Skorpan då. Hon kan sittta bredvid dig".

- (Snyft, suck, snyft, suck) "Ja, jag hämtar henne. Hon är min kompistjej!"


Problemet löst för denna gång. Det är viktiga grejor det där för mina tvillingar. Kille/tjej, rosa/blått, fiffi(!)/snopp, riddare/prinsessor, klackskor/skateboard, Clone Wars/Tingeling.... det tar aldrig slut.

Jag trodde att jag kunde ta på Blanka jeans som Rufus och sen Billy växt ut, men icke sa nicke.. Tänkte att det kunde se lite så där boyfriend-fit hipt ut, liksom. Kanske skulle jag kunna lägga upp en bild på henne i ett "Min dotters outfit"-tema. Så där som de lite yngre, coolare Stockholmsbloggerskorna gör...Hon tittade på mig med en djupt chockad blick och sen kom stora tårar sprutande. Inte en jävla chans! Dom var:

1. Inte rosa.

2. Killiga

3. Trasiga

4. För stora

5. Billys

6. Fula

7. Blåa

8. Utan paljetter eller strass.


Det blev inget med dom jeansen. End of story, hej då jeansen.


Billy och Blanka har fått nya rum nu när vi har renoverat klart vår tidigare 70-tals, psykedeliskt och  hiskeligt fula undervåning, som efter översvämning tack och lov var tvunget att fixas till. Från grunden. Det tog ungefär en evighet, men nu är det klart.

Ett rosa rum. Och ett blått rum.  Förstås.

Helt enligt mallen för hur killrum och tjejrum skall se ut. Blanka har älvor på väggarna, Billy stjärnor. Blanka roslakan, Billy elgittarslakan. Hade jag fått bestämma så hade det inte varit riktigt så utpräglat kan jag säga. Mjukat upp det killiga och tuffat till det tjejjiga. Men... Nej. Det finns inte på kartan. Allt som inte Billy vill ha bär han ut och slänger in i Blankas rum och vice versa.


Däremot kan Billy då och då klä sig i klänning, för att det är roligare att dansa med. Kjolar snurrar bättre än jeans. Men det är sällan. Den åker ofta av fort och ersätts av "Bettman" kläder eller piratkläder. Just nu är han mest "Jensbomb"och har då av någon okänd anledning svart väst utan något under, svarta jeans och pistol.


Även nallar och gosedjur skall ha kill och tjejnamn. Blankas favorit just nu heter Kanina Päron Pärleport (fråga mig inte!) och Billys heter Andersson. Som tydligen är ett killnamn.


Roligast är att lyssna på dom när dom badar. Två nyfikna nakna små 3-åringar har mycket att fråga och inget att skämmas över. Hur gulligt som helst.

- "Blanka...är det din fiffi?"

- "Japp! (Superstolt!)

- "FIN!"

- "Tack Billy!"

- "Varför har du en sån?"

- "Jag vet inte.... Att kissa med?"

- "Vad bra! Jag har en snopp att kissa med. En lång!"

- "Vad bra!"

- "Ja. Pappa har också en snopp!"

- "Ja, en ful"!

- "Fast stor..."

- "Mammor har frisyr på sina fiffisar"

- "Jaha?!"

- "Jag tror det i alla fall".

- "Skall vi leka mamma pappa barn? Baddockan får vara barn!"

- "Ja! (Än så länge finner sig Billy i såna tjejlekar, han är som sagt lite mer flexibel.) Du är mamma... Men då måste du se arg ut".

- "Ok. Du är pappan. Du skulle gå till jobbet (Vaför pratar barn i konjunktiv i leken. "Du skulle", alltid!) och sen kom du hem med paket och lekte med din bebis".


Könsrollerna är redan klara. Mammor är arga häxor och pappor är arbetande hjältar.


Ibland är det dock jätte bra att ta til det där med tjej och kille. Som idag när dom inte ville äta lunch. Då gjorde jag ne tjej- och en killtallrik.  Då minsann gick det utmärkt att äta.


 


Pasta (snäckor, funkar för båda) fick dom bredvid. Sen vill jag kanske inte säga att det här upplägget var särskilt begåvat inför framtiden. Men va fan, det funkade idag. Får ta fighten med utstansade mackor imorgon...


Nu skall jag passa på att baka tårta till Ebbe innan han kommer hem från sin kompis. En killtårta. Han kommer snart hem, storgrabben som fyller år imorgon. Spänd och förväntansfull. Inga tjejer bjudna på födelsedagskalaset där inte. Bara grabbiga saker beställda och önskade. Förstås.




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards