Alla inlägg den 2 november 2012

Av Lisa - 2 november 2012 17:35

Det blev förstås ramaskri i bilen hem från dagis i dag när jag glatt sa att "idag blir det sobanudelsoppa med lax till middag, och mangomoothie och nötter till fredagsmys".

Konflikten blev kort och jag satte mina barn trots allt och enligt önskemål framför tv´n med pizza, saft och väntande skålar med kinapuffar. Här skall man inte komma och tro att det det går och ändra fredagsmysplanerna inte. "Våga inte det du morsan för då går vi i enad front mot dig resten av kvällen!" Och det vill man ju inte uppleva en fredagskväll inte... Och efter att fullständigt idiotförklarat en tämligen otrevlig brud i fredagsmys-hood på Konsum för att hon inte visste vad en mango var, så tänkte jag att jag kanske skulle behålla mitt skithumör för mig själv och låta dom få det dom ville ha. Utan bråk.


Men jag tänkte då fan inte falla för frestelsen. Vill man äta nyttigt så passar ju pizza tämligen illa in i bilden.


Så det blev: Stark misobuljong med krispiga grönsaker, sobanudlar och sashimi.

Supergott! Och det tyckte barnen med, som lämnade sitt läger i soffan och kom och åt upp min mat.


Du behöver för 1 stor portion (lagom stor att dela visade det sig som sagt)


2 påsar Misopasta (sån du har till Misosoppa och som finns i alla mataffärer.)


1/2  Kycklingbuljongtärning (Kung Markatta)

4 dl vatten

(eller 4 dl hemgjord kycklingbuljong)

1 msk tamarisoja (eller Kikkomansoja)

1 tsk hackad chili (smaka av, all chili är olika och smaken är som baken)

1 tsk hackad ingefära

1 tsk sesamolja

5 limeblad

1/2 lime, pressad



Lägg allt utom misospastan i en kastrull och koka upp. Sänk värmen och sjuda i ca 10 min. Lägg i misopastan och smaka av. Mer chili? Mer sesamolja? Mer lime? Prova dig fram!


Tillbehör:

Sobanudlar (Bovetenudlar) eller andra nudlar, en lagon stor portion, kokta enligt anvisning och sköljda i kallt vatten.

Blandade grönsaker, ca 3 dl. Jag tog morotsslantar, små broccolibuketter, champinjoner i skivor, delade salladsärtor, sticklök i tunna skivor, paprika i bitar och zucchini (ej mittdelen) i bitar.

1 näve färsk spenat.

ca 120 gram färsk lax i tunna "sashimi"-skivor. Gärna Salmalax!

Färsk koriander, finhackad.

Furikake sprinkles eller rostade sesamfrön.


Lägg i de hårda grönsakerna (moröter och broccoli) först och låt koka i max 1 min. Lägg i resten av grönsakerna förutom spenaten. Koka upp och dra ifrån värmen.

Ta en skål och lägg spenat och nudlar i botten. Häll i grönsaker och buljong. Toppa med den råa laxen (den "kokas" i buljongen och blir hur god som helst. Tro mig! Jag vet att det låter märkligt!), koriander och ev. Furikake eller sesamfrön. Servera gärna lite extra finhackad chili brevid.


Smaklig spis!

 


Mat
Av Lisa - 2 november 2012 06:11

Undrar om jag kan ringa till den där sura, paranoida kärringen i säkerhetskontrollen på Landvetter och fråga om hon har några tips på hur jag skall göra mig själv representativ utan halva innehållet från necessären. Hur skall jag kunna tygla min Edme Edna-frisyr utan min Sebastian hårspray (Den som Rufus sa var ett lasersvärd), hur jag skall kunna smörja in min kycklinghud utan min Biotherm bodylotion och hur fan jag skall få till en frisk och ungdomlig lyster i ansiktet utan mitt Kanebo ansiktsvatten.

Nu är det inte så att jag är märkesfixerad, men just såna där saker kan faktiskt få mig att i alla fall tro att jag är ung och fräsch, i några timmar i alla fall. Tills jag passerar en spegel igen.


Men nu finns inte dom sakerna här längre. Dom ligger i papperskorgen på flygplatsen eller så står dom hemma i surkärringens badrumsskåp. Och visst, jag borde vetat bättre än att inte packa ner necessären. Men när det är fullt av Star Wars vapen i bagaget så är det. Trots att jag är allt annat än berest så vet jag i alla fall så mycket som att just leksakspistoler får man inte bära med sig på planet. Så mycket vet jag faktiskt. Så dom låg i väskan ihop med allt Lego och alla fula HM-kläder som Rufus hade valt till småsyskonen. HM-kläder med glitter och Batman. Och då fick som sagt inte necessären plats. Jag borde dock packat ner den och burit klackskorna i handen istället. Även om jag ser fan så mycket mer potential i ett par klackskor som vapen än en flaska hårmousse.

Och visst, jag borde inte triggat upp Rufus när han gick loss om Laservapen och fiender. Jag borde kanske förklarat att han lever i en Star Wars värld just nu. Inte skrattat åt den sura tanten och kallat henne paranoid rebell. Jag trodde hon hade humor. Och att hon hade sett Star Wars. Det hade hon som sagt inte. Inget av dem. Det enda hon hade var ett stoneface och med ett par glasögon balanserandes på nästippen. Jag borde vetat bättre. Kärringar med som tittar strängt på en över kanten på sina glasögon skall man inte lita på. Det är minst lika läskigt och opålitligt som en B2 Superstridsdroid. Minst lika farlig.

Nog om det. Det där har jag ju redan ältat här på bloggen en gång.


Den stora frågan är om tanten har några tips på hur jag skall gå ut genom dörren utan att se ut som ett ras idag. Om jag kan ringa och fråga så här på morgonkvisten.

Eller det kaske är skit samma förresten. Jag är ju i Åre. Jag tar på mig en stor jävla mössa bara, och något plagg i fleece och Gore Tex. Då smälter jag in i mängden och passerar obemärkt. Vanvårdad och sliten till trots.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards