Direktlänk till inlägg 17 november 2012

Fula men goda piroger.

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så det var då i allra högsta grad värt det. Och eftersom jag så sällan får för mig att umgås med någon över 1.40 mer än på jobbet, så var det också lite vuxet för en gång skull. Även om det inte var barnfritt. Jag hade med mig dom små stollarna. Billy var Zombieman på tjack och Blanka stagedivade från bardisken. Alltså en kul kväll även för dom.

Men faktum kvarstår. Jag har huvudvärk. Den typen av huvudvärk som liksom bara går bort om dagen har ett rikligt innehåll av mat, frisk luft och en hel del vätska. Av olika slag. Enligt ett gammalt husmorsknep så skall hufvudvärk botas med Hvitwin. Men nej! Inte idag. Så mycket husmor tänker jag inte vara, jag bestämde mig för något annat som en redig husmor gör. Att baka. Desstuom kan resultatet av en viss typ av bakning bli mat. Och det var ju det jag behövde.

Med kylen full av den där Intesåvärstcowboyaktiga-Chilin som jag gjorde på begäran av Billy för några dagar sedan så tänkte jag att Piroger kan ju vara bra att göra och lägga i frysen. Redig som fan på baksmällan.


Eftersom Billy och Blanka behövde underhållas och aktiveras efter att ha åkt runt i vagnen medan jag lapade frisk luft, så kändes det som en tämligen bra sysselsättning att involvera dom i projektet. Ända tills det var dags att städa bort mjöl från golv, väggar och tak och försöka sanera Billy som hade använt sitt hår som torkhanduk. Men det var ett senare problem. Själva kavlandet, fyllandet och vikandet gillade dom som bara den. Dom tröttnade inte ens efter 2 minuter, vilket annars brukar vara standard tid på hur länge något är kul.

 

Resultatet vav dom där pirogerna var kanske inte strålande, de såg mer ut som små överkörda Calzone-pizzor, men va fan. Knöliga och ojämna, med lite skavanker här och var. Men dom åts glatt av dom små, och då få man väl anse resultatet lyckat. Vuxenkvällen var igår, så det fick bli deras typ av kväll idag. Även jag åt, men med det mesta är gott när huvudet är tungt. Så är det ju..

 

(Kolla in kaklet där bakom. Har ni sett något så vedervärdigt fult? Som om det är beväxt med en läskig svamp. Det är vårt. Hemma hos-repotaget är långt bort... Hur fan tänkte dom på 70-talet?)


Jag har ju någon form av fix idé på att försöka blanda det onyttiga med nyttigt för att det liksom skall kännas bättre när man äter det där som kanske inte är skrivet med fetstil på OK-listan. I detta fall vetemjöl, som kanske är det sämsta man kan stoppa i sig efter socker. Om man bortser från sånt som är rent ut sagt farligt, e-nummer och transfetter och så.

Därför trixade jag lite med degen till dessa piroger och är är receptet på det:


Piroger:


200 g smör

2 dl naturell ekologisk youghurt

3 dl vatten

50 g jäst

1 tsk socker

1 1/2 tsk salt

3 dl rismjöl

2 dl mandelmjöl

1 dl chiafrön

ca 7 dl vetemjöl (tänk på att chiafrön drar åt sig vätska så låt degen vara lite lösare än vanligt.)


+ ca 1-2 dl rismjöl till utbakning


Smält smör och häll youghurt och vatten i kastrullen. Värm till ca 37 grader och blanda med jäst i en degbunke. Häll i socker och samtliga mjölsorter. Ta inte i allt vetemjöl från början. Blanda till en smidig det. Den skall vara smidig men lite dallrig, som en mjuk lite bebisrumpa ungeför... Tillsätt saltet och kör den en stund till. Blir den för lös så tillsätt lite mer vetemjöl.

Låt jäsa i ca 40 minuter. Dela i minst 16 bitar (vi delade den liksom lite hipp som happ, så det blev både för stora och för små piroger). Kavla ut varje bit tunnt och fyll med valfri fyllning. Vi tog som sagt chilin som var över, blandat med keso och parmesan. Men hackat ägg, spenat och rökt lax är också jättegott. Eller blandade sorters ost med lite tryffelsalt eller tryffleolja... Svingott.


Låt jäsa i ca 15 minuter och pensla sen med ägg. Grädda i 225 grader i 12-15 minuter. Ät med sallad eller lägg i frysen och värm på grillen ute när ni är i skidbacken eller vad ni nu gör på helgerna.


Lycka till!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 09:04

Det är tyst i huset idag. Halva gänget har åkt på Freestyleläger i Vemdalen. Rufus fick följa med för att göra lite storpojksgrejor för en gångs skull. Min stora lillkille. Det blir oftast så att han får hänga på mig och dom små eftersom han är närma...

Ovido - Quiz & Flashcards