Direktlänk till inlägg 14 november 2012

Grönt är skönt när allt annat är grått.

Av Lisa - 14 november 2012 20:50

Jo visst, jag vet. JagvetjagvetjagvetjagVEEEET! Jag vet att det tjatas mycket om störd nattsömn och trötta mornar här på bloggen. Men eftersom just det för tillfället upptar en ganska väsentlig del av mitt liv så blir det liksom bara så. Utan den biten hade jag inte vaknat och sett ut som Gollum med Dame Edna frisyr varje morgon, och utan dom hade jag inte hasat runt i en ständig dimma och pendlat mellan hysteriskt fniss och mentalpatientsutbrott. Hade jag inte sovit så lätt och lite så hade jag missat allt kul som sägs här på nätterna.


Och utan att gå in på några närmare detaljer var natten till idag inget undantag. Jag började med att kräla till sängs med betongkeps vid nio för att sedan ligga klarvaken till klockan tolv efter att ha läst klart en bok om trafficing i Thailand, Laos och Kambodja. Ingen man somnade gott med drömmar om Thailandssemester av om man säger så...

Tillslut slocknade jag i alla fall där i min säng, och vaknade någon gång mitt i natten av att BIlly var i närstrid med en osynlig "ond". Kan ha varit en ovän till Jensbomb eller en elak pirat, inte vet jag. Jag avväpnade i alla fall den lille hjälten och tog mig tillbaka till sängs med hjälp av blindkäpp.

Nästa gång jag vaknade hade jag en napp i ena handen och ett plastsvärd i andra, vilket kan kännas lite förvirrande då man är mitt i 40-årskrisen och inte mitt i superhjälteåldern.  Sen var det lite vällingskak, öronont och dockletande innan jag av en (just då) oförklarlig anleding klev rätt ut från andra våningen i en våningsäng när klockan ringde 05.45


Med en sån rivstart och några koppar kaffe för mycket kan man inte bli annat än lite lätt speedad, vilket gjorde att jag inte riktigt tittade när jag körde barnen till dagis, utan svängde ner på vägen vid korna utan att se att grusvägen förvandlats till rodelbana under natten. En tung VW Mulitvan är inte helt lättstyrd eller lättstannad på den typen av bana. Liksom. Kan tänka mig att kossorna hade varit lite mer uppmärksamma än vad dom brukar vara om vi hade sjungit Idas sommarvisa inne ifrån själva kohägnet än vad dom brukar vara när vi stannar utanför. Nu blev det dock inte något av alternativen utan vi sjöng fort som fan Duskaintetrodetblirsommmarifallintenånsätterfart för dom medan vi kanade förbi istället. Jag hoppas dom såg att det var vi och inte kände sig bortglömda. Jag hann skåda en förvånad koblick, men inte mer. Och då skall vi inte glömma att kossor alltid ser jävligt förvånade ut.


För att nu tillslut komma till punkt här, så var jag tvungen att ge mig själv en vitaminkick efter denna natt och morgon och det fick bli i form av en minst sagt grön smoothie. Jag tycker vi behöver grönt nu när det är så satans grått ute.

Den blev så grön så vi fick behålla den för oss själva jag och Johan där i köket, ingen annan ville... Fegisar!


 


Här är receptet på den:


1 stor banan, i bitar

1 dl frysta havtornsbär

1 grönt äpple, skalat och i bitar

1 tomat, i bitar

2 tsk spirulina

1 lime, skalad och i bitar

1 valnötsstor bit ingefära, riven

2 dl färsk spenat

1 knapp msk macapulver

2 kvistar färsk mynta

Agavesiprap eller honung för önskad sötma.

Vatten till önskad koncistens


MIxa länge, länge, länge så den blir helt slät. Drick och dröm om grönska och blommor.


Nu till sängs och dags att hugga in på del två av Mr Grey. Men berätta inte för någon att jag läser sånt snusk.....




 
 
Tant A

Tant A

15 november 2012 08:20

Vad är macapulver och spirulina och vart hittar man sånt här? Jag skulle behöva testa dina flytande bomber. Ja bipollen med, tror det var det jag läste förut?

http://everydaygodess.bloggplatsen.se

Lisa

15 november 2012 09:44

Kolla på rawfoodshop.se, där kan beställa det mesta!
Lycka till!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards