Alla inlägg den 7 november 2012

Av Lisa - 7 november 2012 16:05

Det har ju som bekant önskats hamburgare här idag. Så hamburgare blir det. Dessvärre är det så att om man sätter en Mc Donaldsburgarare och en hemgjord hamburgare framför ett barn så väljer dom den där Mc-varianten. Oftast. Man undrar ju vad för barndrog dom tillsätter i skiten. Socker förstås, men vad mer?

Jag vägrar åka till Max eller köpa färdigt i frysdisken, så det får bli en barnvänlig hemmavariant. När jag gör Hamburgare till vuxna så gör jag ganskak grova burgare med massor av riven tomat, färsk oregano och olivolja i.

Men idag blev det så här:


250 g oxfärs

250 g lammfärs

1 msk HP-sås

1 tomat

2 msk olivolja

1 msk ketchup

1 tsk paprika pulver

salt och peppar


Mixa tomaten och hälften av färsen samt alla kryddor i matberedaren. Blanda snabbt i resten av färsen och forma till riktigt platta hamburgare med blöta händer. Stek i het panna och håll varm i ugnen.

Servera med bröd och ett fat uppskurna grönsaker, tex avokado, morotostavar, tomatskivor, färsk gurka, rödlök och isbergssalld, så alla kan välja själva samt valfri dressing, tex:


1 dl creme fraiche

1 dl turkisk youghurt

2 msk stark senap

2 msk (bra) ketchup (Mutti)

1 tsk HP-sås

2 msk hackad saltgurka

Rivet skal av apelsin

Salt och peppar.


Lycka till, här åt 75% av skaran. Det ger mig 8 poäng av 10 möjliga.

Mat
Av Lisa - 7 november 2012 11:49

Jag behöver kraft och motvikt mot snöstorm, man på väg till Paris, snart blivande 10-åring med skyhöga förväntningar på födelsedagen, 2 x trotsålder, matvägran, sömnbrist, ekorrhjul, vardag, mörker, kyla, liten kille med öroninfektion, ytterkläder till förbannelse och lite annat smått och gott. Det får bli i form av en järnsmoothie:


1 rödbeta
1 banan
1 näve spenatblad
1 dl havtorn
1/2 dl hallon
1/2 avokado
1/2 äpple
1 msk acai
1 msk agavesirap
Vatten till önskad konsistens.


Mixa slätt. Drick!

Mat
Av Lisa - 7 november 2012 06:26

I natten:

- "MAAAAAMMAAAAAAAA!"

(Sätter mig förstås käpprätt upp i sängen! Men Herre Jävlar vad är det som händer? Brinner det? Har ett Star Warslego-skepp gått sönder? Saknas ett Star Warslego-gubbe! Vad är det frågan om? Springer med raska steg in i Rufus rum.)

-Jag är här vännen! Vad är det?

- Det blir väl inte gammal seg gröt till middag idag? Du sa väl bara så? Mamma?

(Oj då! Det var nog inte så snällt att bli så där arg igår. Fy på mig! Gårdagens bråk satte tydligen sina spår. Dumma mig!)

- Nej det är klart det inte blir! Jag lovar! Jag vill inte heller äta gammal gröt till middag!

- Lova!

- Lovar! Sov nu vännen!

- Inte på fredag heller? Istället för fredagsmys? Du SA det. Du SA faktiskt att det skulle bli så!

(Men det var då en liten rackare att minnas saker. AJ, där fick jag ont i samvetet!)

- Jag vet. Det var dumt sagt. Jag var arg för att ni trixade vid bordet. Förlåt. Igen.

- Lova.... - Jag lovar. Men nu måste du lova att du skall sova. Genast!

(För annars hotar jag med den gamla gröten igen....)

- Ok, mamma. God natt.


Det blir alltså hamburgare till barnen idag. Men inte till mig. Jag gillar bara hamburgare på sommaren, ute i Kyrkesund med våra underbart härliga vänner där.


Jag köper kokböcker hela tiden, jag har kokböcker överallt både här och i Kyrkesund. På bänkar, i hyllor, över kylen, i skåp och även i lådor på en vind i Göteborg. Jag kan inte få nog. Men däremot så lagar jag aldrig mat efter recept. jag läser kokböcker, bläddrar och inspireras men det händer inte att jag tar fram dom när det skall lagas något mer än efterrätter och vissa grundrecept.

I går kom Leif Mannerströms stora kokbok med posten. Jag har ju ändå jobbat med den mannen på Marstrand för si så där en 150 år sedan när jag var en liten flicka, så det är klart att jag vill ha hans kokbok.

Där fanns detta receptet. Det skulle jag vilja äta idag. Men det blir nog inte så....


 


Varm, kokt hummer med pepparrot och buerre blanc. Ja tack! Men varför i hela friden dricker dom citronsaft till? Det är inte likt Leif.

Som sagt, det blir nog svårt att få till denna middag idag. Måste nog bläddra vidare i boken för att hitta någon mer vardaglig inspiration. Fast nu är det dags att sätta fart på ekorrhjulet i snöstormen. Väckning, skottning, köra till dagis och skola och sen jobba står först på schemat. Full fart framåt. Ingen tid för hummer idag.


Ha en bra dag!

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards