Alla inlägg under augusti 2012

Av Lisa - 31 augusti 2012 09:32

Som sagt, nu får det vara nog med drinkar för ett tag. Men vill man få ett smakminne från sommaren och samtidigt vara lite nyttig kan detta vara ett alternativ;

2 st Syrliga äpplen (helst svenska förstås, men innan de har dykt upp får trista Granny Smth duga)
1 msk råsocker
3- 4 kvistar mynta
1 lime

Pressa lime, finhacka mynta och blanda samman med råsocker. Skär äpplet i klyftor och vänd ner. Låt dra 10 min.

Godis!

Av Lisa - 30 augusti 2012 19:34

Allt som oftast är Ebbe hungrig som en varg när han kommer hem från skolan. Och inte sällan är det bråttom, superjättebråttom med mat för han skall vidare på fotbollsträning, eller barmarksträning inför skidsäsongen eller vad det nu är han skall iväg på (här i den här byn verkar det vara mer regel än undantag att alla skall träna alla dagar i veckan vare sig dom vill eller inte för annars får dom liksom inte vara med i gänget).

Då är det bra att kunna slänga fram något fort som attan utan att det kommer ur en påse som det står Findus eller Felix på.

Som dom här:


Ebbes dunder Quesadillas:

1 st


2 st Fullkornstortillas

1/2 stor Avokado, skalad och urkärnad i tunna skivor

1/2 tsk Sambal Oelek

3-4 skivor rökt kalkon eller skinka (eller kall, grillad kyckling i småbitar)

1 dl riven ost (gärna lite smakrik sådan)

En barnnäve koriander (eller basilika)

1/2 dl majskorn


1 msk rapsolja


Bred ut sambal på den en tortilla. Lägg på hälften av osten och sen kalkon, majs, koriander (eller basilika) och avokade. Lägg på resten av osten och tortilla till.

Hetta upp oljan i en stekpanna och lägg försiktigt i quesadillasen. Det krävs balans, jätte stora händer eller en rejäl stekpanna för att lyckas utan att allt ramlar ur, jag vet....

Stek den tills den får färg och osten börjar smälta. Vänd den sen, lättast är att använda magi eller ovan nämnda redskap. Stek till den får färg på nästa sida. Ta upp och lägg på en skärbräda. Skär sen i trekanter.


Servera med gräddfil att doppa i, gurk- och morotsstavar.


Snabbt, lätt (om man lyckas med själva vändandet och den biten) och oftast uppskattat!







Av Lisa - 29 augusti 2012 16:59

Alltså, nu är det inte dags för ett sånt där tonårsinlägg här inte. Även om det kanske hade varit passande med tanke på den bloggportal jag lyckats hamna på och hur ett visst samtal utvecklade sig. Utan det handlar snarare om det där med killar och deras träning och kost. Eller om just en killes träning och kost för att vara exakt. Nu kanske jag inte kommer vara så snäll här. Men det gör inget för den här mannen, vi kan kalla honom Mannen Utan Namn; MUN, tycker ändå att bloggar är töntigt och kan inte alls fatta varför någon skall vilja läsa om någon annans tråkiga liv, så just han kommer inte läsa det här.


Så här var det:


MUN: "Kolla vad fet jag har blivit. Kolla!!!"

Jag: "Jag ser..."

MUN: "Va? Vad ser du?"

Jag: "Jag ser dig."

MUN "Vad menar du då? Att jag blivit fet"?

Jag: "Nä, det var inte det jag sa. Det var du som sa att du blivit fet."

MUN: "Jag fattar inte det här. Jag har ju cyklat hela jävla sommaren"

Jag. "Jo, men du har druckit en del bärs också... "

MUN: "Men va fan, det var ju sommar. Det är gott med öl på sommaren."

Jag: "Absolut. Jätte gott. Och det är ju därför man tränar på sommaren. För att kunna ha goda, långa vinlucher och härliga middagar med gott samvete."

MUN: "Men nu är det slut på det! Nu tränar jag bara. Och bantar"

Jag. "Vad bra!"

MUN: "Vad menar du med det? Tycker du att jag skall banta?"

Jag: "Öh, nej.... Men du sa ju att du att du var fet. Och då är det bra att banta. Och träna."

MUN: "Jag gör ju det säger jag ju! Jag har faktiskt inte ätit bröd på 3 dagar!"

Jag: "Men du åt ju stekt fläsk igår... "

MUN: "Men fläsk är inte bröd"

Jag: "Nä, men det är fläsk.... Och jag tror mer på hälsa än dieter. Men det är jag det. Det finns dom som tror på att bara äta grapefrukt. Och några tror visst på att äta stekt fläsk..."

MUN: "Men va fan... Man skall ju äta fett när man kör sån där LCHF."
Jag: "Kör du LCHF då?"

MUN: "Nä... Men jag äter supernyttigt nu."

Jag: "Som fläsk menar du?"

MUN: "Skit samma. Jag tränar, då behöver man protein"

Jag: "Skall du träna idag?"
MUN: "Varför frågar du?"

Jag: "Jag bara undrar... Du sa ju att du bantade och tränade. En fråga om träning bara."
MUN: "Jag har tränat som ett svin i två dagar nu. Jag måste nog vila. Har ont här och här, och här. Och lite här också. Och så har jag en blåsa på tån. Nä fan, jag måste vila. Absolut."
Jag:"Ok...."

MUN: "Men jag har ätit supernyttigt idag"

Jag: "Du åt ju en kaka förut..."

MUN: "Men!!!! EN kaka. Till kaffet"

Jag: "Jag bara sa det... Sorry"

MUN: "Hur gör vi med middag? Jag kommer inte vara hungrig när barnen äter. Skall vi äta senare då? Något nyttigt!"

Jag: "Jo, visst. Men då måste jag laga två middagar. Skall vi äta en sallad, det går ju fort och går att göra riktigt nyttigt om du nu vill äta nyttigt."

MUN: "Jo visst... Men, blir man mätt på sallad?"


Som sagt, det är inte lätt att göra rätt!





Av Lisa - 28 augusti 2012 18:24

Vi läste en bok tidigare ikväll, jag, Billy och Blanka. Det är bok om djur på bondgården där man kan lyfta på flikar, läsa om olika djur och trycka på en knapp så hör man hur djuren låter. Nu är tack och lov batteriet slut, det håller liksom inte igenom dagar och veckor med ett konstant tryckande och låtande. Prisa gudarna! Men flikarna lever än, i alla fall några av dom.



Bland annat den här:

 


- "PAPPA! Det är pappa!" Ropade BIlly överlycklig. Så stolt över att han kom på svaret och över att han kom på det före sin syster.

Eftersom jag bröt samman i ett hysteriskt skrattanfall så blev det lill-mamman Blanka som snabbt skyndade sig för att rätta sin bror:

- "Nej, Billy! Det är inte Pappa. Pappa har inte rufsit skätt (skägg) på hatan (hakan). Han har rufsigt skätt (skägg) på snoppen! Det är en Ljeeeeet som har skätt (skägg) på hatan (hakan). En Ljeeeeet är det!"

Vid det laget låg jag på golvet i andnöd så Rufus fick komma in och rädda upp situationen:

- Men Billy och Blanka, ni fattar ju ingenting. Det heter Get! Och getens ungar heter gettar!


Ja, vad säger man efter det?


Godnatt era underbara små skitungar!


Av Lisa - 27 augusti 2012 22:03

Jag har hängt runt i skogen nu på kvällskvisten med en hårig, supersnabb kompis som heter Bulten. En riktigt trevlig prick. Han snackar kanske inte så mycket, men det är så många andra som gör så det spelar liksom ingen roll. Det enda som är jobbigt med den här grabben är att han har en tendens att sticka iväg om man inte har honom i koppel, vilket jag inte hade. Tänk dig själv att vara hund i en skog och vara tvungen att gå i koppel och inte kunna stanna och lukta på varenda litet löv eller varje kotte, det kan ju inte vara ett dugg kul.

Så när det började bli mörkt lämnade jag tillbaka honom för jag hade ingen lust att leta bortspungen jycke i skogen resten av natten och gick hem och gjorde en superdupersmooth smoothie för att liksom sätta pricken över i på en hälsosam kväll.


Här är receptet på den:


1/2 banan, i bitar

1/2 avokado, skalad och i bitar

1 näve frusna hallon

1 1/2 tsk Macapulver

2 dl babyspenatblad

1 persika, skalad och i bitar

1/2 pressad citron

1 dl melon, i bitar

1 msk riven ingeära

Vatten.



Lägg allt i en mixer, häll på ca 2 dl vatten och kör tills allt är blandat. Fyll på med mer vatten till önskad konsistens.


Drick!



Mat
Av Lisa - 27 augusti 2012 10:51

Idag började allvaret igen. Måndag. Dagisstart. Skolstart. Jobbstart.

Och höststart.



Dom tre små tappra minimänniskorna här i huset tog med största allvar och utan att jag hann hejda dom på sig jacka, överdragsbyxor, fleece, vantar och mössa och ställde sig vid dörren klockan kvart i åtta för att gå till dagis. Det är så dom är vana vid att det skall vara, och därför gör dom så nu med. Även om det är augusti. När man är i Åre och går på dagis så har man mössa och vantar. Punkt. Nu hade dom ju dessvärre inte helt fel just idag, termometern visade på +5 när jag gick upp i morse. Men mössa? Och vantar? Och fleece?  Och överdragsbyxor? Det är i alla fall inte jag redo för ännu.

Däremot var dom små mer än redo för dagis. Det var hejdåmammavisessen och vinkvink i fönstret, precis som vanligt. Inga tårar, bara full sula framåt med alla kompisar och härliga fröknar på världens bästa dagis.


Det tog inte många dagar innan allt kändes som det brukar här. Rutinerna sitter liksom i väggarna. Leksaker skall plockas undan, mat lagas, tvätt tvättas, barn skjutsas, diskmaskin tömmas, tv-soffan belägras, golv dammsugas och sängar bäddas. Det regnar och är kallt.


Sommaren känns som en dröm. Var det verkligen bara några dagar sedan jag satt i sjöboden med mamma och Ralph, träffade alla härliga vänner där nere, som vi åkte båt och som som vi badade i havet? Det känns som hundra år sedan eller som att det inte ens har hänt. Vi kom hit, packade upp och klev på samma vardagståg som vanligt. Åker bara vidare genom livet ytterligare en höst, vinter och vår innan det är dags för nästa underbara sommar.


Ebbe började dessutom mellanstadiet idag. I ny skola. Han var uppe och sprang säkert 5 gånger inatt och sa att han hade ont i magen. Spänd inför ny skola och nya klasskamrater helt enkelt. Jag förstår honom. Jösses, jag är själv nervös för att åka till den där skolan. Men å andra sidan blundar jag varenda gång jag går förbi en skola, vilken som helst, jag har skol- och lärarskräck kvar sen min egen ganska katastrofala skolperiod.

Konstigast av allt är att han börjar 4:an. Det var ju för sjutton bara några månader sedan jag följde med honom till Åreskola för att börja förskoleklass. Eller? 

Ebbe gick sen iväg med storpojkssteg, nya skinande skor och ryggsäcken på ryggen utan att ge mig en puss. Det är man tydligen för stor för när man skall börja 4:an. Jag är stolt över att ha en storkille och lite sorgsen på samma gång. Jag ville så gärna ha en puss, en sån som jag fick när han var 2 år och jag lämnade honom på dagis. Kanske kan jag sno en av honom ikväll när han skall sova och inte är så stor längre.

Tiden är bra konstig, ogreppbar.


Imorgon är det min tur. Jobbstartsdag betyder ut på byn. Måste slita mig från datorn och möta Folket. Skulle behöva en liten inskolning jag också för att vänja mig vid det sociala Årelivet där alla känner alla och alla vet allt, men så funkar det inte. Det är bara att knyta på sig förklädet och kavla upp ärmarna och säga "Hejhej, kul att ses igen". Autopilot på.


Det kommer säkert bli kul, när jag väl är därute i verkligheten.







Av Lisa - 26 augusti 2012 15:39

Det finns jättefin aubergine i affärerna just nu, små, knubbiga, lila och supervackra. Få grönsaker är så äckliga råa och så goda rätt tillagade.

Får du tag på dessa små varianter så prova att fylla den på följande vis. Passar perfekt med bara en grönsallad eller tomatsallad om du vill äta nyttigt. Idag serverar jag dom med en helgrillad, citronfylld gårdskyckling och nybakat surdegsbröd för dom i huset som vill och behöver ha en lite mer matig söndagsmiddag. Detta följt av blåbärspaj med vaniljsås gjord på Bourbonvanilj (som kanske inte är så värst detox det heller med ack så gott).


Fyllda små auberginer

6 pers.


3 -4 st små aubergine


Sätt ugen på 225°C på grillprogram. Dela auberginen längs med på mitten och gröp ur köttet med en sked. Akta så inte skalet går sönder. Lägg köttet i ett durkslag och strö på lite salt. Lägg auberginehalvorna i en form (gärna teflon) och salta lätt och ringla över olivolja. Grilla i ugnen i ca 20 minuter, vänd efter halva tiden.

Ta ut och ställ åt sidan.


2 msk olivolja

Köttet från auberginerna, skuret i småbitar

1 stor morot, i skuren i fina tärningar

2 st små, färska lökar. Finhackade, ta gärna med en bit att stjälken.

1 vitlöksklyfta, finhackad

8 st mellanstora champinjoner, skuran i småbitar.

1 kruka basilika, hackad

6 blad mynta, hackad

1 citron, saft

1/2 medelstark chili, finthackad

2 dl kokta bruna och rödalinser (koka själv eller köp på tetra från Zeta)

salt och peppar



Hetta upp olja i en stekpanna. Lägg i aubergineköttet och stek mjukt på svag värme. Höj värmen och tillsätt alla övringa ingredienser utom linser, citron och pecorinoost (lägg inte i all chili dirket utan smaka av så det inte , salta och peppra. Rör om då och då och låt småputtra i ca 10 min eller tills allt är mjukt, vänd ner linser. Smaka av och tillsätt mer chili, salt och peppar om det behövs. Pressa över citron. Fyll skalen med röran och strö över pecorino. Gratinera i 225 °C i ca 20 minuter eller tills osten smält och är gyllengul.


 




Av Lisa - 26 augusti 2012 13:38

Om jag nu skall byta ut nybakad Tjörnkaka med gräddost till frukost mot att börja dagen med något riktigt nyttigt, så får det minsann vara till något gott.

Så nu har jag blandat egen nöt- och fröblandning med frukt som är grymt god att strö på Sojayoghurt, fruktsallad eller bovetegröt (se recept på den längre ner på sidan).


Så här gör jag:


Ta lika delar (eller extra av det du gillar mest) av följande:


Hasselnötter

Skalad mandel

Naturella Cashewnötter

Melonkärnor

Solroskärnor

Pumpafrön

Linfrön

Chiafrön

Osvavlade, torkade aprikoser

Torkade fikon

Vaniljpulver

Gojibär

(Självklart är alla råvarorna ekologiska)


Sätt ugnen på 220°. Bred ut hasselnötter på en plåt och rosta i ugnen. Vänd dom då och då och plocka ut när dom fått färg runt om och det liksom "knäpper" i nötterna, då lossnar skalet lätt. Häll ut dom på en gammal frottéhanduk och gnugga tills skalet lossnar. Rosta också cashewnötter, mandel, melonkärnor och solroskärnor tills de blivit gyllenbruna. Lägg de skalade hasselnötterna i en bunke ihop med de andra rostade fröna och nötterna. Lägg i pumpafrön, Gojibär och linfrön. Krossa chiafrön i en mortel och tillsätt dom också. Skär aprikoser och fikon i mindre bitar och lägg i dom. Strö över vaniljpulver (ca 1 tsk/5 dl blandning) och blanda väl om. Låt svalna och lägg i en burk med lock.


Jag håller mig mätt som en plätt när jag äter Bovetegröt till frukost. Oftast gör jag flera portioner samtidigt som jag sen sparar i kylen och värmer på morgonen för att inte behöva gå upp mitt i natten och koka gröt när jag skall få iväg alla barn till skola och dagis så där supertidigt som de måste iväg...


Min Bovetegröt (mycket nog att spara):


3 dl krossat bovete (köp Risentas och inte Go Green som inte blir lika god)

2 ekologiska stora äpplen, gärna svenska, rivna

1/2 tsk salt

2 krm malen kanel

2 krm malen kardemumma (eller hel kardemumma som du mortlar fint)

10 torkade, osvavlade aprikoser i småbitar

6 dl vatten


Skölj bovetet i först hett vatten och därefter i kallt vatten. "Rosta" torrt under omrörning i en kastrull med tjockbotten och häll på vatten och tillsätt salt, aprikoser kryddor och äpple.

Koka upp och sänk sen värmen. Låt småputtra i ca 25 minuter, fyll på med mer vatten om det behövs och rör om då och då.

Ät med färska bär eller frukt (nu helst hallon eller persika, i vinter äpple eller banan), frö- & nötblandning samt Sojamjölk.


När du vämer upp kall gröt, häll på en skvätt vatten och rör om ordentligt och värme på svag värme.






Mat
Ovido - Quiz & Flashcards