Direktlänk till inlägg 15 november 2012

Billy och bönderna

Av Lisa - 15 november 2012 21:45

Jaha, då var det Billys tur att välja mat idag och det har inte varit helt problemfritt. Minst sagt. Hans kulinariska kunskap är förhoppningsvis inte helt färdigutvecklad och inte heller hans vokabulär, vilket gjorde att det igår krävdes gissninglekar, levande charader och ett flertal gemensamma sammabrott för att efter många timmar och en rad misstag enas om vad han förmodligen var sugen på till middag idag.


De rätter som skulle kunnat kunnat hamnat på bordet om det hade varit så att mitt tålamod hade gått den väg det brukar är (ger mig en klapp på axeln för det):

  • Såna där bönder med kött och ris (Mums!)
  • Ris med makaroner (Han jobbar inte med GI)
  • Ris med vitsås och makaroner (Som sagt, ingen GI)
  • Ris med broccolaj och sånvitkallsås (What?)
  • Ris med ris (Min son, Kinesen)
  • Kött med bönder i vitsås (Nä, det vill vi inte ha....heller)
  • Glass med chokladsås. (Det var nära att det blev just det, jättenära)

Men eftersom Ebbe är det barn (mig inräknat) här i huset som är mest vuxet i sin problemlösning, så löste han tillslut gåtan med bönderna och den vita såsen och kom fram till att lillgrabben ville ha kött med bönor (chili con carne?) och turkisk youghurt, med ris och broccoli. Och så fick det bli.


Nu är det dock inte så att jag har tid med långkok här på eftermiddagarna när vi som alla andra kommer hem från jobb, skola och dagis med ytterkläder, kisskläder, skolväskor, läxor, trötta barn och matkassar. Man har ju knappt tid med kok. Så det fick bli en sån där variant med köttfärs som vilken cowboy som helst hade fnyst åt och ersatt med en stadig Jack Daniels, hur utsvulten han än var där ute på prärien. Men va fan, tiden räcker inte till perfektionism alla gånger. Så är det bara. Jag hade också gärna ersatt maten med en rejäl drink idag, men det kanske inte hade varit helt perfekt. Packad mamma och hungriga barn är lite för mycket Norén för min smak.



Så det var bara att laga Billys Chili con Carne. Jag kan dock inte låta bli att undra när jag får börja välja mat igen, jag längtar efter min mat. Jag börjar bli trött på ris. Inte bara att äta utan även att städa. Barn under 10 borde inte få äta ris med tanke hur fan det ser ut runt bordet, i kläder, i håret och på bordet efteråt.


Recept? Inget jag är stolt över.... Men prova att göra ungefär så här:


800 g köttfärs, ekologisk

1 stor gullök, finhackad

2 vitlöksklyftor

1 burk krossade tomater, Mutti eller Kung Markatta

1 burk passerade tomater, ekologiska

1 tsk socker

Chiliflakes efter tycke och smak

Salt och peppar

8 - 10 bitar 70% mörk choklad, i småbitar

2 burkar blandade bönor

2 tsk timjan

4 lagerblad

1 citron, zest och saft

1 msk vinäger


Fräs köttfärs i lite olja och smör. Tillsätt lök och vitlök och låt allt fräsa i några minuter till. Tillsätt resten av ingredienserna förrutom bönorna och koka upp. Häll på lite vatten om grytan blir för tjock. Sänk värmen och sjuk i ca 30 minuter, tillsätt bönorna och koka i 5 minuter till.

Smaka av. Behövs mer salt, peppar, syra, sötma?

Servera med ris samt skålar med skuren avokado, tomatskivor, Turkisk eller Rysk Youghurt och crispsallad. Och om du vill, så som Billy, även Broccoli.


Kanske inte en paradrätt, men det var det det blev till middag idag....




Mat
 
 
Ingen bild

Bricky

15 november 2012 22:03

Så jä-la kul! broccolaj. Älskart! Tack för dessa anekdoter! I'm not alone!

Lisa

15 november 2012 22:06

Tack själv och ha en go kvällaj.
Kram!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards