Alla inlägg den 5 november 2012

Av Lisa - 5 november 2012 19:55

Jag har snöat (!) in på varma sallader just nu. Ett resultat av att vilja äta rawfood men inte riktigt få till det i kylan och långt från närproducerade råvaror. Jag behöver varm mat på vintern, det bara är så. Mina rawfoodvänner hävdar att det räcker att dricka varmt örtte till maten, så tillgodoses det behovet. Så fan heller säger jag. Hade jag bott i ett varmt land så hade jag inte tvekat en sekund på att försöka äta så mycket rawfood som möjligt, men här i Sibirien ser jag det som en omöjlighet. Dessutom går det inte att få tag på tillräckligt härliga grönsaker för att det skall kännas helt klockrent. Att gå ner och botanisera på Sveriges tråkigaste butik, Konsum i Åre, en måndagskväll och tro att man får ihop en kulinarisk rawfoodmåltid av de trötta gamla slaka morötter och den påsförvarade vissna spenatblandning som finns där då är liksom omöjligt. Om man gillar goda smaker. Desstutom kräver bra och lite roligare rawfood enorma förberedelser och en rejäl framförhållning, och det är inget som fungerar i praktiken i det här huset. Ännu. Om 18 år kanske, då kanske jag kan börja laga mat i 42° grader i 2 dygn. Men inte nu. Nu måste maten komma på bordet inom 30 minuter och uppfylla allas krav på tycke och smak. Och på dom 30 minutrarna kan lika väl åsikterna komma att ändras lika många gånger som minuter.


Jag får hålla mig till varma sallader och kalla smoothies för att leva nyttigt. När jag inte "syndar" med annat vill säga. Vilket är väldigt ofta.


Här är i alla fall två smaksättningar för varma sallader (räcker till 2 pers och några barn).

(Mängderna är ytterst oexakta och alla gillar ju olika syra och styrka. Prova dig fram!)

Asiatisk:

1/2 röd chili, finhackad

1 valnötsstor bit ingefära, finhackad

1 vitlöksklyfta, finhackad

3 msk soja, helst Tamarisoja

1 tsk sesamolja

1 pressad lime

1 msk risvinäger eller vit balsamikovinäger

3 msk rapsolja eller mild olivolja

1 msk fisksås

1 msk honung

Lite nymald svartpeppar och havsalt (eller helst Himalayasalt)


Blanda allt i en liten skål. Smaka av.


Medelhav:


1 dl blandade örter, finhackade. Tex timjan, persilja, mynta, oregano, mejram, dill etc.. Alla eller några.)

1 vitlöksklyfta, finhackad

1/2 pressad citron

Rejält med nymald svartpeppar och havsalt (eller helst Himalayasalt)

1 krm mald muskot

1/2 - 1 tsk Harissa

1/2 dl bra olivolja

(Eventuellt även en god ost att att strö över när allt är klart. Tex. fetaost, peccorino eller parmesan.)


Blanda allt (utom ost) i en skål.



Så är gör jag:


Jag brukar ta de grönsaker jag är sugen på och får tag på. Exempel på grönsaker som funkar bra är morötter, palsternacka, kålrabbi, majrova, broccoli, sockerärtor, coctailtomater, fänkål, vitkål, spenat, ruccola, rödlök, kinakål, blomkål, rättika, purjolök, paprika, rädisor... ja allt som går att hetta upp. Blandar gör jag utefter vad jag skall smaksätta med. Mer tomat och rotfrukter med örter, mer av det andra samt morot till asiatiskt. Men det är en smaksak.


Sätt på ugnen på 225°C. Skär de grönsaker du vill ha i lagom bitar eller stavar. Lägg de hårdaste grönsakerna (rotfrukter) i en form och ringla över lite olja, salta och peppra. Sätt in i ugnen i max 5 minuter. Ta ut och lägg till nästa gäng av grönsaker som "behöver" lite tillagning, tex broccoli, blomkål, fänkål och rödlök. Rör om och ringla ev. över lite olja till. Sätt in i ugnen i 5 minuter till. Ta ut och blanda i de mjukaste grönsakerna (tex kål, paprika, sockerärtor) men inte ruccola, spenat eller tomat. Sätt in i ugnen igen och låt sta i ett par minuter. Ta ut och vänd ner ev. tomat, avocado samt rejält med spenat eller annan sallad som gillar att bli lite ljummen. Häll över dressing (salladen får inte bli för blöt!!!!) och blanda om. Strö gärna över valfria rostade, nötter. Tex. pecannötter, jordnötter, hasselnötter, mandel eller pinjenötter.

Servera som ensamrätt eller som tillbehör till vad sjutton du vill.  Går att variera i oändlighet!


Smaklig måltid!



Mat
Av Lisa - 5 november 2012 15:44

Men hörru! Du behöver väl inte räcka ut tungan åt oss! Det är inte vårt fel att du sov dig igenom sången imorse! Surkossa!

Av Lisa - 5 november 2012 14:39

Inte nog med att jag försöker blogga bland 12 åringar och andra yngel, jag har också lyckats hitta en bloggportal som liksom inte gör som jag vill. Just nu handlar det om länkningen på Facebook. Men nu har jag gjort om allt som går att göra om, så kanke det funkar nu. Kanske. Detta är alltså helt enkelt bara ett testinlägg, för att se om det är jag eller bloggplatsen.se som bestämmer.

Kan bli hur spännande som helst. Jag här ju inte teknikens under direkt. En jävel på att bygga Star Wars-lego,  men inget datasnille. Liksom.


Apropå det.. Någon som vet hur man gör en egen blogg på enklaste, bästa, snyggaste sätt? Jag känner att jag behöver komma ifrån alla "Hej jag är en tjej på 11 vårar som gör lösnaglar på mina vänner" och "Jag är kär i min bästis kille". NU! Det tar min 40-årskris till oanande höjder att stanna kvar här.


Tips mottages tacksamt.


Av Lisa - 5 november 2012 07:58

Kossan vaknade inte idag när Billy och Blanka sjöng Idas Sommarvisa för henne. Dom små sjöng högre och högre i ett vackert, frosttäckt vinterland med en rosa nyvaken himmel som bakgrund. Men, nej! Bara ett sömnigt koöra som vickade lite till svar. Besvikelsen var stor i bilen. Men det var väldigt gulligt! Och vackert! Som en filminspelning.

Av Lisa - 5 november 2012 07:00

I natten:


Zzzzzzz.
- Mammaaaaaaaaa! Naaaaapp!

(-Inga problem Billy, här kommer nappen.)

Zzzzzzz.

- Mamma! Mamma! Mamma! Törstig!

(-Här lilla gumman, här är mitt vatten. Drick av det!)
Zzzzzzz.

- MAMMA! MAMMAAAAAA! Jag har ont i örat. Mammaaaaaaaa!

(-Stackars liten, sov så blir det nog bättre.)

Zzzzzzz.

- Mamma? Kom och stoppa om mig!

(-Ok, vännen. Kommer!)

ZZZzzzzzzzzz

- Mamma! Mamma! Min nalle? Var är nallen?

(Fumlar i mörkret. Hittar ett ben. Det var inte nallens ben. Det var Billys ben, jätte kul tyckte han. Alltid kul att kunna glädja någon vid 02.17 även nu för tiden.- Här vännen, här är Nalle!)

Zzzzzzz.

- Mamma! Mer törstig!!!

(Nä, det får bli en egen flaska. Hasar ut i köket, och tillbaka in i sovrummet igen. -Här lillan, drick. Sätter en flaska här till dig.)

Zzzzzzz.

- MAMMA! KOM! KOM! Jag har ont i mitt öra. Jätteont jättejätteont!!

(Jaha, sjuk alltså. Hämtar Alvedon. -Här lille gubben. Ta den här.)

Zzzzzzz.

- Mamma!!!! Välling!

(Visst, självklart. Ut i köket igen. -Här, sov nu!)

Zzzzzzz.

- Mamma? Kom och bädda om mig igen. jag kan inte sova!)

(Japp. Men du vet väl att man kan dra täcket över sig och vända sig om och somna om när man vaknar på natten. Man beöver inte komma in och skaka på sin mamma VARJE gång? - Ja, kom älskling så stoppar jag om dig.)

Zzzzzzz.

- Snarksnarksnark snark snark snarksnark snark

(Men för i helvete! Nu får det vara nog! -Sluta snarka, vänd dig på sidan. Lägg av för fan annars kväver jag dig med kudden! Bara barn är ursäktade att väcka mig. Bara!)

- Mamma?! Jag har ont i mitt öra fortfarande! Muuuuuuuuäääääääääää! Snyft!

(Ok. Nu börjar vintersjukorna. Först ut Rufus alltså. Hej VAB. -Lille vän. Du får vara hemma imorgon. Vi åker till doktorn. Sov nu hjärtat. Jag ligger här hos dig tills du somnar. Hasar tillbaka till min säng efter en kvarts sovande på en hård kant.)

Zzzzzzz.

- Mamma? Är det fredag imorgon?

(Åhhhhhhhhhhhhh! Neeeeeeej! Fredagsmystjatet igång, redan! Det gäller att jobba upp förväntningarna! -NEJ Billy! Sov nu. Här är nappen. Igen!)

Zzzzzzz.

- Mamma? Får jag sova hos er?

(-Absolut! Men jag skall måste gå upp nu, så somna om du här bredvid pappa!)



Jag tror att mina barn i all välvilja har fattat ett beslut bakom ryggen på mig. Ett beslut baserat på att jag inte skall känna mig bortglömd och obehövd. Dom har liksom missat det där med att även mammor behöver sova, och har istället satt i rutin att se till att någon av dom vaknar så fort jag somnar. Så att jag vet att dom bryr sig om mig. Det måste vara så. Jag kan inte komma på en någon annan anledning till denna vakenstafett som pågått här inatt.

Gulligt tänkt av dom. Men inte helt olikt sån där kinesisk tortyr.


Fast det kan ju inte dom veta.

Tidigare månad - Senare månad
Ovido - Quiz & Flashcards