Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Wokad kyckling med sesamolja.

Av Lisa - 13 november 2012 21:00

Det var Rufus tur att välja middag idag igen. Vi började ju med en ny variant av middagsbestämmelser här förra veckan efter att jag fick höra att jag var en ofattbart dum mamma som bestämde saker och inte lekte istället. Alla har nu en dag i veckan som dom får bestämma mat och (gud hjälpe mig) hjälpa till med maten. Det funkar kanske bara sådär kan jag säga, alla förslag är inte klockrena. Lax med bajs som var Billys val är kanske inte helt 100 til exempel. Inte heller Blankas val av Fredagsmys en torsdag funkar, eftersom Fredagsmys inte finns utan bara är en myt. Själva lagandet orsakar total kaos, och  tack och lov så tröttnar dom ofta ganska snart.

Men Rufus tar i alla fall detta med största allvar och hade idag önskat sig Wokad kyckling med soja och ris.

Så det fick det bli. Sen att han bara åt ris med Sweet Chili, det får vi lite grann strunta i eftersom det blir ett så tråkigt recept utav just den rätten.


Här är i alla fall receptet på Rufus Wokade kyckling:

4 pers.


3 kycklingfiléer, i tunna skivor

Nymald vitpeppar

2 msk rapsolja

1 rejäl bit ingefära, finhackad

2 vitlöksklyftor, finhackade

1/3 bit färsk röd chili (mer eller mindre), finhackad

1 knapp msk potatismjöl

1/2 citron, pressad

1 1/2 dl Tamarisoja eller Kikkomansoja

2 msk kinesisk svart vinäger eller balsamicovinäger

1/2 dl  Sweet Chili

1/2 dl vatten

1 tsk sesamolja

2 stora morötter, i slantar (helst skurna på snedden)

1 paket sockerärtor

4 salladslökar eller en bit purjolök, i tunna skivor

1 röd paprika, i bitar

1 dl små broccolibuketter

2 dl rostade caschewnötter (rosta gärna själv i en stekpanna med lite olja och salt. Det blir godare och nyttigare)


Koka ris enligt anvisning, jag föredrar Basmati framför Jasminris, men det är ju en smaksak.

Blanda kycklingbitarna med potatismjölet och låt stå i ca 10 minuter medan du skär alla grönsaker och hackar ingefära, chili och vitlök. Hetta upp olja i en wok eller stekpanna med höga kanter. Lägg i de hackade kryddorna och låt det fräsa i någon minut utan att de tar färg, lägg i kyckling, peppra och fräs den runt om. Lägg i morot, lök och broccoli. Fräs i någon minut och häll sen på soja, vatten, vinäger, sweet chili, sesamolja och citronsaft. Koka upp och sjud i max 2 minuter. Lägg i nötterna och vänd ner paprika och sockerärtor. Låt bara grönsakerna bli varma och ta bort pannan från värmen.

Servera med riset, hackad koriander om det önskas och extra soja och Sweet Chili.


En helt vanlig svennebananwok, men ack så gott ibland.



Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards