Direktlänk till inlägg 13 november 2012

Pojken och nallen.

Av Lisa - 13 november 2012 20:03

Vi har ingen tvättstuga för tillfället eftersom vi som sagt håller på att renovera, och förmodligen kommer fortsätta med det till den dagen det uppfinns självtvättande kläder. Troligen kommer det bli så att precis när jag har inrett detta rum klart med den minibar och kristallkrona som jag kräver för att jag skall ha lite trevligt på den plats jag spenderar det mesta av min tid, så kommer rummet inte behövas tack vare dessa självtvättande kläder. Men det är ett senare problem, för just nu måste det tvättas utav bara helvete och för tillfället står vår tvättmaskin och torktumlare bredvid toaletten mitt i badrummet. Utan minibar och kristallkula.


Därifrån hördes i kväll ett jävla illvrål.


- MAAAAAAAAAAMAAAAAAAAAA! KOOOOOOOOOOOOM NUUUUUUUUUUUUUUUUU!

(Oj jävlar vad här hänt nu!)

-WOOOOOOOOOOÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄ! Min NALLE!

- Billy, BILLY???? Vad har hänt?

- Snyft, snyft, hick, hick, snyft..

(Tårar stora som persikor rullar ner för lillgrabbens kinder. Jag fattar inte ett smack!)

- Min..hick...nalle...hick...är...där!

(Han pekar med det lilla, knubbiga fingret mot tvättmaskinen. Jag ser bara vita handukar, vita t-shirts och några stackars omaka strumpor som rullar runt där inne.)

- Var?

- DÄÄÄÄÄR!

(Och så, ett öra! Ett litet svart öra som for förbi, löddrigt och blött. Och så nästa varv kom en nos och sen såg vi svansen efter en stunds ytterligare tvättmaskinstittande.)

- Oj då.... Hur hamnade han där?

- Han sov på handdukarna!

(Tydligen hade Billy alltså lagt den lille hundnallen till ro bland handdukarna som jag lagt framför tvättmaskinen, i väntan på att bli tvättade. Sen har jag väl knölat ihop hela högen och stoppat in det i maskinen utan att titta ordentligt. Och det blev ju då inte så bra. Kan man säga. När Billy kom för att väcka sin lille kompis så såg han alltså till sin förskäckelse att den åkte vattentombola utan chans att ta sig ut. Katastrofläge är en underdrift.)

- Vi får nog låta honom åka klart där inne gubben. Han har kul....

- NEEEEJ! Han dör! Han drunker där inne.

- Nej då, han drunknar inte. Han kan andas under vatten. Det är en vattenhund. Vi sitter här och tittar så blir han glad.


Jag vred dock fram programmet så att vi inte skulle behöva hålla nallen sällskap där framför toaletten hela kvällen. Sen fick han åka torktumlare med lite blandade plagg som låg och väntade på honom där i. Men det fick han göra utan sällskap av oss dock, för där fanns ju luft och jag kan hålla med Billy om att det ser fan så mycket tryggare och roligare ut att åka torktumlare än tvättmaskin. Lite mindre klaustrofobiskt liksom. Inte så blött. Och nu är han torr och fin igen. Och lite fluffig. Billy fick somna med en reservnalle, den funkade bra det med. Grabben var helt yr i hatten efter att ha kollat efter jycken där i säkert 20 minuter.


 




Ebbe har också en nalle nu. Men av ett helt annat slag. En iPhone som han fick i födelsedagspresent av oss och hela tjocka släkten i söndags. Den hålls också väldigt kär skulle jag vilja säga. Herre gud, man skulle vara en iPhone. Vad ömhet och uppmärksamhet skulle få. Vad stolt han skulle vara över mig. Hade jag varit en iPhone så kanske jag till och med skulle få en kram eller en puss när jag vinkar av honom bland kompisarna på busshållplatsen. Det får jag inte nu. Inte ens nära. 10-åriga killar pussar tydligen inte sina mammor när dom har kompisar i närheten.

Det var det ingen som sa till mig när det kom en liten bebis för 10 år sedan, att man plötsligt står där en morgon och inte får en puss. Knappt en blick. Hade jag vetat det så hade jag pussat honom om möjligt ännu mer.

Fast jag måste ge honom att han allt är gullig mot mig i alla fall där bland polarna, tots att jag bara är en pinsam gammal mamma. Ebbe är snäll som en nalle hela han.

Jag tror aldrig jag har sett någon bli så glad för något som han blev för den där telefonen. Jösses! Han hoppade i sängen, vibrerade och stammade. Så där glad som bara barn blir. För nallar av olika slag.

Sen höll han i den där luren hela dagen. Han höll i den när vi sjöng, när han åt tårta, när han öppnade mer kuvert som kommit på posten, när han öppnade paket och när han åt födelsedagsmiddag.

Tydligen hade han även hållt i den när han och hans kompis var och bowlade och spelade flipper på eftermiddagen. Det är då inte illa. Inte alla som kan bowla med en iPhone i handen. Det skulle i så fall vara hans pappa. Det kanske är ett släktdrag...


Det är nalle jag skall bli i mitt nästa liv. Eller man. Det verkar också uppskattat.



 
 
Ingen bild

Maria

13 november 2012 22:08

Underbart Lisa!

Lisa

14 november 2012 06:17

Tack Maria!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards