Direktlänk till inlägg 2 november 2012

Spicy Misobuljong med sobanudlar, grönsaker och sashimi.

Av Lisa - 2 november 2012 17:35

Det blev förstås ramaskri i bilen hem från dagis i dag när jag glatt sa att "idag blir det sobanudelsoppa med lax till middag, och mangomoothie och nötter till fredagsmys".

Konflikten blev kort och jag satte mina barn trots allt och enligt önskemål framför tv´n med pizza, saft och väntande skålar med kinapuffar. Här skall man inte komma och tro att det det går och ändra fredagsmysplanerna inte. "Våga inte det du morsan för då går vi i enad front mot dig resten av kvällen!" Och det vill man ju inte uppleva en fredagskväll inte... Och efter att fullständigt idiotförklarat en tämligen otrevlig brud i fredagsmys-hood på Konsum för att hon inte visste vad en mango var, så tänkte jag att jag kanske skulle behålla mitt skithumör för mig själv och låta dom få det dom ville ha. Utan bråk.


Men jag tänkte då fan inte falla för frestelsen. Vill man äta nyttigt så passar ju pizza tämligen illa in i bilden.


Så det blev: Stark misobuljong med krispiga grönsaker, sobanudlar och sashimi.

Supergott! Och det tyckte barnen med, som lämnade sitt läger i soffan och kom och åt upp min mat.


Du behöver för 1 stor portion (lagom stor att dela visade det sig som sagt)


2 påsar Misopasta (sån du har till Misosoppa och som finns i alla mataffärer.)


1/2  Kycklingbuljongtärning (Kung Markatta)

4 dl vatten

(eller 4 dl hemgjord kycklingbuljong)

1 msk tamarisoja (eller Kikkomansoja)

1 tsk hackad chili (smaka av, all chili är olika och smaken är som baken)

1 tsk hackad ingefära

1 tsk sesamolja

5 limeblad

1/2 lime, pressad



Lägg allt utom misospastan i en kastrull och koka upp. Sänk värmen och sjuda i ca 10 min. Lägg i misopastan och smaka av. Mer chili? Mer sesamolja? Mer lime? Prova dig fram!


Tillbehör:

Sobanudlar (Bovetenudlar) eller andra nudlar, en lagon stor portion, kokta enligt anvisning och sköljda i kallt vatten.

Blandade grönsaker, ca 3 dl. Jag tog morotsslantar, små broccolibuketter, champinjoner i skivor, delade salladsärtor, sticklök i tunna skivor, paprika i bitar och zucchini (ej mittdelen) i bitar.

1 näve färsk spenat.

ca 120 gram färsk lax i tunna "sashimi"-skivor. Gärna Salmalax!

Färsk koriander, finhackad.

Furikake sprinkles eller rostade sesamfrön.


Lägg i de hårda grönsakerna (moröter och broccoli) först och låt koka i max 1 min. Lägg i resten av grönsakerna förutom spenaten. Koka upp och dra ifrån värmen.

Ta en skål och lägg spenat och nudlar i botten. Häll i grönsaker och buljong. Toppa med den råa laxen (den "kokas" i buljongen och blir hur god som helst. Tro mig! Jag vet att det låter märkligt!), koriander och ev. Furikake eller sesamfrön. Servera gärna lite extra finhackad chili brevid.


Smaklig spis!

 


Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards