Direktlänk till inlägg 7 november 2012

En hummer hade suttit fint!

Av Lisa - 7 november 2012 06:26

I natten:

- "MAAAAAMMAAAAAAAA!"

(Sätter mig förstås käpprätt upp i sängen! Men Herre Jävlar vad är det som händer? Brinner det? Har ett Star Warslego-skepp gått sönder? Saknas ett Star Warslego-gubbe! Vad är det frågan om? Springer med raska steg in i Rufus rum.)

-Jag är här vännen! Vad är det?

- Det blir väl inte gammal seg gröt till middag idag? Du sa väl bara så? Mamma?

(Oj då! Det var nog inte så snällt att bli så där arg igår. Fy på mig! Gårdagens bråk satte tydligen sina spår. Dumma mig!)

- Nej det är klart det inte blir! Jag lovar! Jag vill inte heller äta gammal gröt till middag!

- Lova!

- Lovar! Sov nu vännen!

- Inte på fredag heller? Istället för fredagsmys? Du SA det. Du SA faktiskt att det skulle bli så!

(Men det var då en liten rackare att minnas saker. AJ, där fick jag ont i samvetet!)

- Jag vet. Det var dumt sagt. Jag var arg för att ni trixade vid bordet. Förlåt. Igen.

- Lova.... - Jag lovar. Men nu måste du lova att du skall sova. Genast!

(För annars hotar jag med den gamla gröten igen....)

- Ok, mamma. God natt.


Det blir alltså hamburgare till barnen idag. Men inte till mig. Jag gillar bara hamburgare på sommaren, ute i Kyrkesund med våra underbart härliga vänner där.


Jag köper kokböcker hela tiden, jag har kokböcker överallt både här och i Kyrkesund. På bänkar, i hyllor, över kylen, i skåp och även i lådor på en vind i Göteborg. Jag kan inte få nog. Men däremot så lagar jag aldrig mat efter recept. jag läser kokböcker, bläddrar och inspireras men det händer inte att jag tar fram dom när det skall lagas något mer än efterrätter och vissa grundrecept.

I går kom Leif Mannerströms stora kokbok med posten. Jag har ju ändå jobbat med den mannen på Marstrand för si så där en 150 år sedan när jag var en liten flicka, så det är klart att jag vill ha hans kokbok.

Där fanns detta receptet. Det skulle jag vilja äta idag. Men det blir nog inte så....


 


Varm, kokt hummer med pepparrot och buerre blanc. Ja tack! Men varför i hela friden dricker dom citronsaft till? Det är inte likt Leif.

Som sagt, det blir nog svårt att få till denna middag idag. Måste nog bläddra vidare i boken för att hitta någon mer vardaglig inspiration. Fast nu är det dags att sätta fart på ekorrhjulet i snöstormen. Väckning, skottning, köra till dagis och skola och sen jobba står först på schemat. Full fart framåt. Ingen tid för hummer idag.


Ha en bra dag!

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards