Alla inlägg den 17 september 2012

Av Lisa - 17 september 2012 19:17

Så, nu är jag klar med hösten. Nu kan det få bli ett par veckor av vinter så att barnen får åka skidor och sen lite vår med takdropp och tussilago i några dagar. Därefter vill jag ha sommar igen. I 11 månader. Minst.


Och nu tänker du: Vad i hela friden gör människan i Åre? (Kanske använder du inte den typen av pensionärsuttryck, vad vet jag. Du kanske drar till med  svordomar. Men eftersom det är måndag så har jag avlagt lite nya löften att bryta, och ett av dom är att inte svära. Mer om detta senare.)

Och svaret på frågan är: Inte fan vet jag! (Jaha ja, där gick det åt skogen med det löftet. Jag har då sämre karaktär än ett gatluder. Det är skandal!)

Eller jo, det vet jag. Jag lyckades bada bubbelpool med guldklänning och platåstövlar på en efterfest en gång för 100 år sedan och i den vevan blev jag tydligen kär i en kille som bodde 90 mil norrut. Kanske skall man inte bada i guldklänning om man inte vill flytta norröver. Vem vet, hade jag badat naken så kanske jag hade bott på Hawaii nu?

Men det är ingen större idé att fundera över, för nu bor jag här. Och med tanke på att resultatet av det, förutom evighetslånga vintrar, blev fyra fantastiska barn så får jag vara glad. VIlket jag förstås är. Alltså inte över höstarna och vintrarna utan över min familj.


Men. Det hade trots varit lättare att bo i värme. Att bara öppna dörren och släppa ut gänget. Varje dag. Hela tiden. Att inte behöva hålla på med överdragskläder, fodrade stövlar, raggsockor, mössor och vantar. I så gott som 9 månader om året.

Halva september har knappt gått, och jag har redan skådat barn i pälsmössa! Fattar ni? Pälsmössa! I september! Vad i helvete skall dom ha på sig i december? Två pälsmössor?

I lördags vill inte ens mina små knattar gå ut. Ebbe var på fotbollsmatch, han gick och huttrade i fotbollskläder (han hade nog helst varit inne han också) både lördag och söndag, men dom andra fick jag inte ur huset på hela dagen. Precis som förra lördagen.

Jo jag vet, jag borde liksom vara lite mer av en sån där "det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder"-morsa, och åka ut i skogen och räkna barr. Men jag är inte sån. Skall jag ut i skogen med alla barnen så får det vara gnällfritt. Dom måste gilla det. Och det gör dom inte när det regnar från sidan och är +5°. Det gör inte jag heller. Jag vill gärna vara i skogen med sol och värme. Eller i alla fall regnfritt.


Så istället hade vi en innedag med humörsvägningar. Det var allt från hysterisk glädje till rabiata utbrott. Så som det av naturliga skäl blir när tre rastlösa barn och en tämligen trött mamma är inne en hel dag. Efter ett skönt soffhäng på morgonen var det dags för favortileken, hoppa sönder soffan. När det var gjort var det dags för nästa lördagsaktivitet, försöka ta sig in i Rufus rum. Det slutade i vanlig ordning med tårar från både inkräktare och rumsockupant. Därefter lektes det rockband. Vilket nog var dagens höjdpunkt i ca 10 minuter. Eller tills Billy rockade ner från bordet.


 


Vi det laget hade klockan hunnit bli 10. På morgonen. Alltså ca 10 timmar kvar av innedag. (Och ca 36 lördagar kvar till det är sommar). Vid det laget insåg jag att det nog var bäst att hitta på något. Jag ringde efter förstärkning i form av kompis till Rufus i hopp om att han skulle kunna locka ut grabben i regnet en stund. Men nej. Så det blev fyra rastlösa barn inne istället. Som jag dopade med Kladdkaka. Jag är inte alltid så smart. Nej.
På kvällen blev det en välbehövlig middag med goda vänner och en mindre armé av barn på restaurang. Det var välbehövligt med miljöombyte för alla kan man säga.


Efter denna lördag så avlade jag följande måndagslöften:


  • Att på något sätt komma på ett sätt att bli sjukt rik så att jag kan åka till värme när jag som mest behöver det. Som i lördags.
  • Att om jag inte lyckas med det, komma på ett sätt att få med mig familjen till ett varmare land FÖR ALLTID. Som i att flytta.
  • Att sluta svära.
  • Att inte äta socker på ett tag (Alltså baka goda saker på jobbet och hemma och inte smaka själv. Hahahaha).
  • Vitt år (Eller vitmånad. Kanske en vecka räcker.)
  • Att p r a t a   l å å å å å å å å å å n g s a m t   o c h   l u g n t  när jag blir så ARG SÅ JAG BARA VILL SKRIIIIIIIIIIIKA!
  • Att inte stressa upp mig för att soffan hoppas sönder, taklampor gungar, det ligger leksaker överallt och möblerna används i klättersyfte. I denna röra skall jag sitta stilla som Buddha och leka med mina barn. Inte röra en fena för att städa. Det kan jag göra när dom har somnat. Jag har hela natten på mig. Sova kan jag göra när jag blir gammal.
  • Att inte facebooka eller blogga eller instagramma eller twittra eller googla eller kolla mail på telefonen, iPoden eller datorn när mina barn hellre vill att jag skall göra trolldryck av allt i skafferiet, måla badrummet med fingerfärg eller leka hela havet stormar i vardagsrummet. Jag skall bli den där mamman som gör allt för sina barn. Inte försummar en enda möjlighet av att smaka på osynlig bajspizza eller grodjuice, inte drar mig för att spela innebandy i köket eller leka "vem kan skrika högst och längst" i flera timmar. Jag skall göra mig fri från de sociala medierna och bara vara närvarande för mina barn. Hela helgerna, varje sekund.
  • Detox. Igen.
  • Ägna mig åt seriöst skrivande. Inte massa bloggblablablabla. Utan lite kvalitet. Som i.... Öhhh. Ehhhh. Vet ej.
  • Utöva någon form av träning varje dag. Hinner jag inte springa eller styrketräna så får jag stå i plankan här hemma tills någon tror jag är en möbel. Att hoppa på.
  • Att varje dag försöka söka ett seriöst arbete. Jag är för fan för gammal för att jobba på krogen. Jag känner mig som 95 år varje fredagskväll!
  • Att inte avlägga för många löften för det är svårt att hålla dom när dom blir för många.

Så det var det.


Jag har redan brutit samtliga.


Men en sak tänker jag i alla fall lova, att eftersom det inte kommer bli sommar snart så är det nog bäst att jag tar seden dit jag kommit och börjat acceptera att jag vi måste frysa i utemiljö på helgerna. Att vara inne en hel dag håller inte. Dags att plocka fram det tyngre artelleriet av höstkläder så vi kan bli mer av en skogsmullefamilj.


Det är inte sommar snart.



Ovido - Quiz & Flashcards