Alla inlägg den 21 september 2012

Av Lisa - 21 september 2012 06:37

Jo visst, jag här hört att det i ett visst skede i livet händer att ens dotter tar över rollen som ens mamma. Det låter väl som att det är ett troligt scenario när man är nära 100 och liksom inte greppar läget längre. Men jag trodde faktiskt inte jag hade hunnit dit ännu, även om jag tycker det känns så då och då när jag stundtals attackeras av ålderskris så här relativt nära min stundande 40-års dag. Men. Jag har långt till 100. Och Blanka, hon är faktiskt bara 3 år.


Men här jobbar den lilla flicktanten hårt med att hålla ordning, fylla i meningar, tjata om ditten och datten, upplysa om bråk och oreda, tala om för mig och resten av familjen vad vi skall och inte skall göra. Och så rättar hon felsägningar, på sitt eget lilla vis. Hon kan ju själv inte säga ck eller g utan byter ut det mot tt eller t, vilket roar mig och många andra (ja, du kan ju själv försöka säga tex. ficka där du byter ut ck mot tt och se vad som händer, det blir väldigt kul i vissa lägen…)


Hon har dessutom fullt upp med att hålla ordning på min väska. Det försvinner saker därifrån som hon inte tycker är passande och nya prylar läggs ner. Ett cerat från Apoteket byts ut mot ett glittrande Hello Kitty lipgloss med hallonsmak och i min plånbok hittar jag papperslappar som jag misstänker är en liten mors sätt att fylla igen hålen där (vilket behövs).

Hon axlar också rollen att ta hand som sina bröder, vilket är ett tungt göra för en så liten människa. Det är då inte lätt att fixa fram nappar och leta efter borttappade vantar, trösta och uppmuntra när man har fullt upp med att vara liten själv.


Jag brukar plocka fram kläder till barnen på kvällarna för att undvika sammanbrott och evighetslånga klädbyten på morgonen. Hon brukar då göra samma sak för mig. Till mig har hon idag tagit fram svarta högklackade lackskor, en gammal paljettkjol från hennes utklädningslåda och ett spetslinne avsett för underklädsbruk (hon når inte högre upp än så i min garderob). Detta är toppat detta med en av hennes plasttiaror.

Ordet Fredagsfin har helt klart fått en ny innebörd. Och Åre har äntligen fått sig ett gatluder!


Ha en bra fredag, vi ses där ute på horstråket mellan Bubblan och Handelsbanken.

Ovido - Quiz & Flashcards