Alla inlägg den 20 september 2012

Av Lisa - 20 september 2012 22:00

Vi har läst en bok om djur nu igen. Av någon anledning slutar alltid det med missförstånd av olika slag. I det här fallet handlade det om ett "Kräset Pungdjur med krympt hjärna". Är det någon mer än jag som liksom inte kan låta bli att tänka "Aha, en stekare!" Framförallt när det är en skissbild på en man bredvid texten. Förvisso bredvid en liten björn, men den är lätt att missa för den sitter liksom uppflugen på en gren.

Och nallar och stekare hör ju faktiskt ihop.


Och när vi ändå är inne på nallar så har jag lyckat att återigen klippa min lille Billy själv med en tämligen slö sax. Igen. Att jag inte lär mig... Min lille nallekille ser nu ut som Gustaf Wasa. Och imorgon är det fotografering på dagis... Härligt. "Här lille vän är du som ettåring, som tvååring, som Gustaf Wasa och som fyraåring". Skjut mig.

Inte för att jag egentligen behöver dom där korten, jag har tar ju så att säga en del kort själv. Många kort. Och väldigt många av dom är bra mycket roligare än dom som tas på dagis.

Men det är något visst med dom där dagiskorten, det händer något när man ger dom till farmor och mormor och alla kusiner och mostrar. Hur bedrövliga dom än är då och då.


Apropå kort så har jag lagat varma drycker till en fotografering till Magasin Åre idag.

Här är receptet på en av dom:


Kryddig ”mandelmjölk”


3 dl varm, skummad mjölk

1 nypa Muskotnöt, riven

1 nypa Kanel, malen

1 nypa Kardemumma, malen

1 knivsudd vaniljpulver

Maple syrup efter smak

1 näve skalad mandel (gärna blötlagda i några timmar, men det är inget måste)

(Cognac)


Värm mjölken med kryddorna i en mjölkskummare, eller på spisen. Häll över i en mixer och lägg i mandeln. Kör på högsta fart tills mandeln är finfördelad. Häll upp i glas och tillsätt gärna en skvätt cognac. Ringla över Maple Syrup och pudra över lite extra kanel.


Svingott en kall kväll! Som nu!




Av Lisa - 20 september 2012 08:04

Vi sjunger Idas Sommarvisa för dessa smartskallar varje morgon på väg till dagis. Vi lär ju få sjunga oss hesa, men det gör inte så mycket. Det är en mysig morgonritual.

Ovido - Quiz & Flashcards