Direktlänk till inlägg 23 september 2012

Vitchokladkaka med mandelmojs.

Av Lisa - 23 september 2012 16:15

När man gör mandelmjölk blir det ju över massa mojs som kallas för Mandelpulpa. Ett i min värld rätt läskigt ord, jag vill för allt i världen inte äta något som kallas pulpa. Absolut inte! Ni hör ju vad det låter som... Eller? Vulva! Typ...

Hur som helst. Det är gott att ha i mat och bak, mojset alltså.

För att liksom dämpa min präktiga nyttighet som jag försöker ge sken av så bakar jag just nu Vitchokladkaka. Som skall ätas till efterrätt (med hjorton som jag har fått av Tess) efter Älggrytan. Söndagsmiddag i sann fjällanda.

Supernyttigt! För valkarna.

I smeten la jag det där mojset och det blev hur jäkla gott som helst.


Här är receptet:


200 g vit blockchoklad
100 g smör
2 dl strösocker
1 dl ljust muscovadosocker
2 dl vetemjöl
2 rivna bittermandlar
Zest av en citron
1/2 tsk vaniljpulver
3 ägg

1 nypa salt

2 dl mandelmojs

 

Smält smör och vitchoklad ihop försiktigt. Vispa ägg och socker. Blanda sen samman alla ingredienser. Häll i bröad form med avtagbar kant. Grädda i 25 - 30 minuter i 175 grader.Servera med bär och grädde!


Och för er som undrar hur man gör mandelmjölk...


Lägg ca 2 dl mandel i blöt (med eller utan skal) i minst 5 timmar. Mixa med 5 dl vatten länge och på högsta fart tills allt är finfördelat. Sila i silduk, finmaskig sil eller i en nylonstrumpa. Använd mjölken till smoothies, på gröt eller iskall som supergod dryck. Håller några dagar i kylen.

Mat
 
 
Johanna :)

Johanna :)

23 september 2012 16:46

Hej! Snygg blogg! Gå in på denna bloggen http://www.nattstad.se/Kokosbollen, en jättebra blogg! Just nu har hon även en bloggtävling och du skulle säkert vinna! Kram :)

Detta inlägget var förresten asroligt! Ska testa receptet :P

http://www.nattstad.se/Kokosbollen

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards