Alla inlägg den 1 juli 2012

Av Lisa - 1 juli 2012 22:16

Jag är mättast längst kusten, utan konkurrens. Idag blev det söndagsmiddag hos Ralph och mamma, och då önskar man att man hade en extra magsäck att koppla på. Min mamma lagar nämligen världens godaste mat! Och Ralph serverar alltid vansinnigt gott vin. Mycket gott vin.

Jösses, vad mätt jag är!


Först ut var mammas hembakade Levainbröd med varm brieost. Jag tror jag knödde i mig 4 skivor dränkta i ost. Till det supergott rött vin från Ribera del Duero, Spanien (fast alla höll endå på Italien i fotbollen).

Därefter Kåldolmarnas kåldolmar med alla tillbehör. Jag åt tills jag kände mig som en kåldolme hela jag. Samma goda röda vin.

Som grädde på moset så att säga fick vi hemgjord glass med jordgubbar och iskallt bubbel.

Och för säkerhets skull så hade hon bakat vaniljbullar. En sån lyckades få plats med också i väntan på färjan hem.


Från min mamma går man inte hungrig.


Nu behöver jag hemtjänst för att komma uppför trappan och upp i sängen. Undrar om killen som körde färjan kan komma upp och putta på mig så som han gjorde med Blanka när hon skulle av färjan med sina små ben? Somna kommer jag göra i alla fall, mätt som en plätt.


Imorgon presenterar jag endast recept på salladsblad av olika slag. Med vatten till. Efter jag har sprungit åtta varv runt Tjörn.

Ovido - Quiz & Flashcards