Alla inlägg den 22 juli 2012

Av Lisa - 22 juli 2012 09:55

Jag lagade som sagt fiskgryta igår, med salvia från trädgården och vitlök från Italien.


Det blev inte alls som jag ville att den skulle bli. Dels för att jag hade en för liten kastrull och dels för att tajmingen inte alltid funkar med barn, nattningar och mat. Eller väldigt sällan funkar faktiskt. Att lägga barn på sommaren kräver för sjutton mer planering än OS-invigningen. Därför brukar jag helt enkelt låta dom härja tills dom stupar.

Men igår fick jag för mig att det skulle vara anorlunda.

Rutinerna är puts väck, solen skiner och tempot är uppskruvat till max. Och då får man för sig att dom skall i säng. Fullständigt vansinne.

Ber man sen sin pyssliga och inte så supereffektiva svärmor om hjälp med detta, skall man räkna med att det tar 2 timmar istället för 30 minuter. Det skall städas öron och klippas naglar, kammas hår och tvättas mellan tår. Petas och granskas, fixas och trixas. Sånt som jag slarvar med på sommaren. Sommarbarn får gärna vara lite skitiga. Bara dom är glada, lyckliga och älskade. Men det tyckte tydligen inte den mer ordingsamma generationen. Vilket jag inte hade hade räknat med. Alls.


Så räkorna blev till gummi, musslorna krympte, fisken gick sönder och alla goda grönsaker låg i botten och kokade sönder. Smaken blev i alla fall god, svårt att misslyckas med de råvarorna.


Här är i alla fall receptet på Fiskgryta med salvia och vitlök, så som jag vill ha den.

6 - 8 pers.


1 liten fänkål, i tunna strimlor

4 morötter, i tunna strimlor

2 st små palsternackor, i strimlor

1 purjolök, i tunna skivor

1 färsk gullök, finhackad

1 ordentlig näve färsk salvia

2 klyftor vitlök

1 dl olivolja

4 dl vittvin

1 msk socker (jo visst, det är säkert fusk men jag gillar det...)

2 burkar krossade tomater, gärna Mutti eller Kung Markatta

Salt och peppar

1 röd chili, finfinhackad

2 msk tomatpuré

Skaldjursfond (gärna hemlagad annars flaska) 3 dl (använder du flaska så 3 dl utspädd)


1 nät musslor

1 gullök

1 vitlök

3,5 dl vittvin

1 liten medelstark chili, finhackad

2 msk olivolja

salt och peppar

ca 1 kg blandad fisk, tex lax, hälleflundra och torsk.


8 -10 små färskpotatisar, kokta och delade i bitar.


Börja med musslorna. Putsa bort smuts och kontrollera att dom är stängda. Hetta upp olja i en kastrull, lägg i lök, chili och vitlök och stek på medelvärme utan att det tar färg. Lägg i musslor och vittvin, salta och peppra. Stäng locket. Ruska om kastrullen då och då. Ta bort kastrullen från vämen när alla musslor har öppnat sig. Ta upp musslorna och lägg dom i en skåk med plastfolie över. Sila av spadet och spara det.


Ta en rejält stor kastrull och hetta upp hälften av oljan. Fräs lök och vitlök samt hälften av salvian. Häll på vinet och koka ihop i några minuter. Häll på tomatkross, tomatpuré, fond, salt, socker och peppar. Låt småkoka på svagvärme i ca 30 min. Smaka av så det är salt och peppar så det räcker. Värm upp musselfonden, häll i ett par dl vatten och koka försiktigt fisken i omgångar där i. Lägg den färdiga fisken på ett fat. Sila av fonden och häll den i kastrullen med tomatsås.

Lägg ner grönsakerna i tomatsåsen och låt koka tills dom är mjuka men inte sönderkokta. Tillsätt potatisen, rör om försiktigt. Vänd ner musslorna och toppa sen med fiskbitarna. Strö över resterande salvia och ringla över resten av olivoljan. Servera ur kastrullen, gärna med en fin handduk runt om.

Som tillbehör kan du servera mild Aioli och nybakat bröd.

Räkor kan du också ha i om du vill, lägg i så fall i skalade räkor precis innan servering.


Och ät direkt. Vänta inte i två timmar....
 





Av Lisa - 22 juli 2012 07:05

... Jag aldrig vill drömma igen!

Herre guuuuud, jag borde sinnesundersökas. Efter att ha lämnat Ebbe för fiske på bryggan imorse vid den minst sagt arla tidpunkten 04.00, gick jag och lade mig igen ihopp om att somna om. Vilket jag dessvärre gjorde i ungefär 3 minuter.

Tillräckligt länge för att drömma att jag var en indisk Guru med många fula, skinntorra fruar. Vi åt av någon anledning bara maskar och fallfrukt men hade alla varsin iPhone som vi vårdade ömmare än Buddhafigurerna. Ungefär samtidigt som jag vaknade var vi på väg till Åre på pilgrimsfärd.

Någon som vill tyda detta?

Ovido - Quiz & Flashcards