Alla inlägg den 16 juli 2012

Av Lisa - 16 juli 2012 11:26

Skepp o hoj seglavänner, idag började Ebbe seglarskolan. Det blir bra för den rastlösa grabben. Det verkar värre med dom andra tre som vaknade med nåns sorts överladdning. Volymen är på max, målet är att riva fram allt som går att riva fram och informationsströmmen är så att säga konstant. Och i Kalle Anka-tempo!


- Jag skall bli ishackare när jag blir stor.

- Varför?

- För att det är fräckt!

- Varför?

- SLUTA säg varför Blanka!!!

- Varför Rufus? Varför?

- SLUTA!!!!!
- Varför?

- Om Billy vill bli ishackare så vill han!

- Varför?

- SLUUUUUUUUTA BLANKA!

- Ooooooääääääääääääääää! Jag vill bli isackare när jag blir stor!
- Jag är större än dig Billy!

- Ooooooooääääääääääääää!

- Jag skall bli prinsessa!

- Men du är liten!

- Nä, jag är storasyster!

- Du är minst i familjen, så det så! Hahahahaha!

- Jag vill bli prinsessa!

- Du skall bli ful när du blir stor. Hahahaha!

- Nu är du dum mot Blanka Rufus, var inte dum mot Blanka. Hon är min lilla syster.

- Förlåt.

- Jag är stora syster!!!!! JAG ÄR STOR! Och jag vill inte bli fuuuuuuuuul!

- Du är jätte söt Blanka, förlåt! Jättesöt. Jag lovar!

- Jag skall bli en tjock ishackare. Ishackare är jätte tjocka!

- Nej, dom är starka!

- Är man tjock så är man stark! Så det så!

- Varför?

- Jag tycker ni är dumma.


Tillslut skulle jag vara lite spexig och liksom bryta tjaffset, så jag sprang ut, slet på mig denna skapelse och hoppade in igen med ett högt vrål.  


Det var inte så pedagogiskt gjort. Dom blev jätte rädda. Och sen jätte arga. I enad front mot sin galna mamma.

Nu sitter jag bland Hortensiorna i trädgården och skäms. Därinne är dom sams.




Av Lisa - 16 juli 2012 08:18

Tjoho! Nu går det att köpa Salmalax på Ica här i Skärhamn. Det är absolut världens bästa snabbmat om man väljer att äta den rå. Middag på tio minuter, och det är hur nyttigt och gott som helst! Och variationerna är oändliga. Enklast är att bara skära upp i tunna skivor och servera som Sashimi med god soja, wasabi och ingefära. Sätter jag fram en sån tallrik på bordet så kommer det snappt fyra par smygande barnhänder och snattar åt sig bitarna innna vi vuxna ens hunnit greppa ätpinnarna.


Man kan också göra en "laxcarpacciosallad" som den här:
4 pers förrätt eller 2 personer varmrätt.


1 pkt Salmalax ca 300 g, skivad i supertunna skivor

1 kruka koriander, hackad

1 valnötsstor bit ingefära, riven på finaste rivjärnet

1 lime, zest och saft

4 msk god Soja, gärna Shoyosoja eller Tamarisoja

1 msk avokadoolja eller rapsolja

2 tsk sesamolja

1 msk sweet chili

1 medelstark röd chili, finfinhackad

Svartpeppar

2 msk Furikake strössel eller rostade vita och svarta sesamfrön

1 pkt Renée Voltaires torkade Algsallad (frivilligt, den går att köpa på hennes hemsida), blötlagd 10 min.

1 liten påse babyspenat

1 pkt solrosskott

1/2 gurka, skalad och skuren längst på längden med osthyvel

4 små salladslökar, tunt skivade

1 liten bit rättika, i supertunna strimlor

1 morot, i supertunna strimlor.

6 st rädisor, tunt skivade


Lägg ut den tunt skivade laxen platt på ett stort fat eller på portionstallrikar. Blanda soja med ingefära, lime, chili, sweet chili, olja och lite svartpeppar. Häll över laxen, spara ett par matskedar, och låt dra några minuter. Blanda de uppblötta algerna med spenat, solrosskott och grönsaker samt resten av dressingen. Lägg upp i en liten hög mitt på laxen. Strö över Furikake eller sesamfrön och koriandern.


Ät med pinnar!


 

Så här ser paketet ut. Missa det inte!








Ovido - Quiz & Flashcards