Alla inlägg den 21 juli 2012

Av Lisa - 21 juli 2012 14:06

Som sagt

...det är enkelt på sommaren. Om det finns vin.


När det liksom bara befinner sig en svärmor i trädgården hela dagen. Och som väntar på att något skall hända. Eller inte hända.

Då måste man omedelbart sätta igång med någon form av action.

Vilket då i mitt fall får bli rosévin och matlagning eftersom jag inte vare sig kan spela uckulele, bugga eller sjunga barnvisor i höga toner. Eller dösnacka. Helt ärligt så har jag nog fan så mycket lättare för att spela uckulele för än att dösnacka. Dösnack med namedropping är det absolut svåraste jag vet. Jag ger självaste fan i vem fru Denochden är som är gift med Denochden och som är mamma till Denochden.

Men att laga mat, det är terapi.

Och trolleri.

Vi hade knappt någon mat hemma idag eftersom det som tidigare nämts lagas en del mat till nämnda svärföräldrar och till hungriga barn med vänner. Det fick bli en blommig sallad med Halloumi.

 


Nu tänker jag göra en rabarbertoscakaka efterom jag har rabarber kvar från vår lilla grönsakssafari i torsdags.


Här är receptet på den:


Rabarbertoscakaka som får svärmor nöjd:


3 stjälkar rabarber, i fina bitar + 1 msk smör


2 ägg

2 dl strösocker

50 g smör

3 dl vetemjöl

3 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

1 dl vatten, kokhett.

1 tsk vaniljpulver


Toscasmet:

300 g blandade nötter och mandel, skalade och rostade.

150 g smör

1,5 dl socker

3/4 dl honung

3 msk vetemjöl



Ugnsvärme 175°.

Lägg smör och rabarber i en kasrull. Låt "småkoka" i 5 minuter.

Smörj och bröa en liten långpanna, ca 1 1/2 liter. Vispa ägg och socker pösigt. Smält smör. Blanda mjöl, bakpulver och vanilj. Rör ner smör och mjöl till en jämn smet. Tillsätt vatten och blanda.

Häll i formen och lägg i rabarber. Grädda på nedersta falsen i ugnen i ca  20 min.


Smält smöret tilsammans med socker och honung. Tillsätt mjöl och nötter. Låt sjuda i ca 2 minuter. Fördela fyllningen försiktigt på kakan och sätt in den igen i ugnen, men nu på översta delen i ugnen och grädda i 15-20 minuter tills kakan fått färg.

Låt kakan svalna och skär sen i rutor.


Drick gärna champagne till om du vill få ut maximal effekt av sockerchocken!






Av Lisa - 21 juli 2012 09:34

Jag fick en vitlöksfläta av Johan och Lisa igår som är lika lång som mitt ben ungefär.
Den kommer räcka ett tag om man säger så.
Både till matlagning, vampyrjakt och bananflugsfördrivning. Dessutom är den otroligt fin.
Ihop med salvia från trädgårdens gigantiska salviabuske så kan det nog bli en hel del väldoft här i köket. Börjar med en fiskgryta ikväll.
Återkommer med recept.

Ovido - Quiz & Flashcards