Alla inlägg den 17 juli 2012

Av Lisa - 17 juli 2012 09:16

Det finns mat för kroppen och så finns det mat för själen. När det ibland känns som att man behöver ett litet plåster på sitt hjärta, är mat med mysiga minnen ett bra recept.

Idag börjar jag dagen med att koka läkande jordgubbskräm. För när jag var liten och ofta bodde hos min mormor fick jag ibland hemgjord kräm när jag kom hem från skolan. Det doftade jordgubb så fort jag kom in i hennes hall, välkomnade och hemtrevligt. Nu har min mormor blivit sjuk, gammal och ligger på sjukhus, och just idag behöver få den där känslan av mysig jordgubbshemtrevnad som känns som bomull för själen.


Jordgubbskräm med vanilj.


5 dl jordgubbar, rensade och delade

4 dl vatten

1 dl socker

1/2 vaniljstång, delad och urskrapad

2 msk potatismjöl + 4 msk vatten.


Lägg hälften av jordbubbarna ihop med vatten, socker och vaniljstång samt vaniljfrön i en kastrull. Koka upp och sjud i 5-6 minuter. Blanda potatismjöl med vatten i en liten skål, dra bort kastrullen från värmen och häll i potatismjölet i en fin stråle under ordentligt vispande så att det inte blir klumpigt. Sätt tillbaka på plattan och ge ett snabbt uppkok tills krämen tjocknar. Lägg i resten av jorgubbarna och rör om.

Dra bort från värmen och låt svalna under plastfolie, strö lite socker över så att det inte bildas skinn.


Ät med gräddmjölk och bli glad!

Ovido - Quiz & Flashcards