Alla inlägg den 26 juli 2012

Av Lisa - 26 juli 2012 22:41

Ok, det är inte eftermiddag och dags att laga middag. Det är snart natt och ingen jag känner kommer ställa sig vid grillen nu. Men det finns ju trots allt en dag i morgon också, och just imorgon kommer säkert det smaka sjukt bra med en superduperhamburgare!


Här är det hemliga tipset på de bästa burgarna enligt mig och en dam i grekland:


Köp nötfärs (eller hälfen nöt och hälften lamm) från en butik som maler själva. Håll färsen ordentligt kall tills det är dags att blanda ihop den med följande (blandar du med händerna så tänk på att inte hålla på för länge, då blir hamburgaren seg och trist eftersom fettet smälter av värmen från händerna):


Per 300 g färs:

2 tomater, rivna på grövsta på rivjärnet

1 msk olivolja

2  msk färsk oregano, finhackad

Salt och peppar


Blanda ihop snabbt och forma till burgare med fuktade händer. Grilla på het grill. Servera med vama bröd, skivad tomat, färsk lök i supertunna skivor, sallad, färsk gurka, guacamole, bbq-sås och majonnäs.


Fint som snus!


Mat
Av Lisa - 26 juli 2012 09:57

....fattade det där med värme och långsamhetens gyllene tillstånd.


Så jag känner mig liksom förlåten för att det inte händer ett dugg här på bloggen. Men jag skall skärpa mig. Snart.

Men det har äntligen blivit varmt, riktigt varmt. Så varmt som jag vill ha det, och inte så där svensksommarvärme utan mer åt den där medelhavsvärmen som jag älskar så innerligt.

Dessvärre upptäckte jag och min vän Lisa att värmen hade kommit då vi i förrgår befann oss på en parkeringsplats i ett industriområde i Kungälv. Vad vi gjorde där? Jo, vi hade missat det där med att man skall hålla inne med roliga överraskningar för barnen innan man liksom sitter i bilen och är på väg. I detta fallet att dom skulle få åka till Barnens Lekstad som är en lagerlokal med en gigantisk klätterställning, studsmattor, bollhav, cyklar och olika lekrum. En dåligtvädersysselsättning. Inte en nujävlarkommersommarensysselsättning.

Men skam den som inte håller vad man lovat. Vi åkte dit. Och då kom sommaren. När vi kom tillbaks var det raka vägen till mamma, Ralph och sjöboden, kvällsbad och god middag. Grymt bra slut på en dag som i alla fall barnen var nöjda med! Och är dom glada så är jag glad. Dessutom en dag utan att jag behövde leka pensionat på hemmaplan.


Idag blir det strandhäng med insmorda barn, barn utan flytväst. Igår hängde vi på bryggan vid sjöboden och dom ickesimkunniga var tvungna att ha tjocka flytvästar hela dagen. Jag kan förstå att det inte är skitkul när det är 30 grader varmt, så jag kanske skall förlåta dom för att det gnälldes i kör nästan hela dagen. Antingen var det det som var problemet eller så var dom bara fullständigt slut efter 5 dagar med besök och ingen tid för lugn.


Nu har dom sovit i 12 timmar så det finns ju vissa förutsättningar för att humöret kommer vara på topp. Hoppas jag.


Återkommer i eftermiddag med ett knockoutrecept på Hamburgare.


Ha en go dag i solen!

Ovido - Quiz & Flashcards