Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Lisa - 8 oktober 2012 16:58

Det var tyst och lugnt här hemma idag. Dom små gymnasterna lekte indian, storsjöodjur och annat spännande med sin käcka och leksugna pappa på Barngymnastiken. Det får liksom vara deras grej, det kommer krävas mycket för att få dit mig igen. Men känner jag pappan rätt så sitter han snart på ett plan någonstans och då är jag så illa tvungen att skutta runt i ring med dom andra föräldrarna. Men nu, så länge, gör jag det som jag är bättre på än gruppaktiviteter med överhurtiga föräldrar, jag lagar mat.


Det blev gryta med bönor, kyckling och grönsaker, tillsammans med bulgur. Nu tror ni säkert att jag inte äter något annat än kyckling eftersom det råkar hamna väldans massa kycklingrecept här. Så är det inte, det har bara slumpat sig så. Dock måste jag säga att det är tacksam att laga. Alla äter. Bara en sån sak. Kanske är det därför just dom recepten lyckas hamna här.. När alla är mätta och nöjda får jag tid att skriva.


Recept till dig:


6 pers.


Gryta

4 kycklingfiléer

2 msk olivolja

3 dl kokta bönor (jag blötlade pintobönor i går som jag kokade nu samtidigt som jag fixade med resten av maten, men det går jättebra med konserverade kikärtor, kidneybönor etc.)

2 paprikor, i bitar

5 champinjoner, i stora bitar

1 gullök, skala och i tunna klyftor

2 vitlöksklyftor, hackade

1 kruka färsk timjan, hackad

2 burkar konserverade, krossadetomater av god kvalitet, tex. Mutti eller Kung Markatta

2 dl Ajvar Relish (stark eller mild, smaksak)

3 dl vittvin

3 msk balsamicovinäger (gärna med fruktsmak, tex granatäpple eller fikon)

2 Kycklingbuljongtärningar (gärna Kung Markatta)

1 msk honung

1 msk korianderfrön (frivilligt)

1 msk Worchestshiresås

salt och peppar


Bulgur

3 dl bulgur

6 dl grönsaksbuljong

2 morötter, i småbitar

2 stjälkar stjälkselleri, i tunna skivor

2 msk smör

1 citron, bara zest

1 påse babyspenat


Hetta upp olja i en gryta eller kastrull med tjockbotten. Dela kycklingfiléerna i tre delar på längden. Stek dom i oljan och tillsätt vitlök och lök. Låt kycklingen få lite färg runt om, och häll på vinet. Låt koka in i 5 minuter. Tillsätt övriga ingredienser förutom bönorna och låt koka upp. Lägg på ett lock, sänk värmen och småputtra i ca 40 min. Blanda runt försiktigt runt i grytan då och då. Smaka av om det behövs mer salt och peppar, eller kanske lite mer balsamico eller Worchestshiresås. Tillsätt bönorna då 10 minuter återstår eller tidigare om du kokat dom själv och låtit dom vara lite al dente.

Strö gärna över lite finhackad persilja när grytan är klar.


Smält smöret till bulguren i en kastrull. Lägg i morötter och selleri, och fräs i någon minut. Häll på buljong och låt koka upp. Lägg i bulgur och citronzest. Koka försiktigt i 10 min. Stäng av plattan och låt stå och dra tills all vätska kokat in. Lägg upp på ett fat med spenat i botten. Strö över hackad koriander om du gillar det.


Hoppas du gillar grytan, här åt i alla fall 5 av 6 med god aptit, vilket måste anses som ett relativt gott betyg. 



Letar du bild här? Det glömde jag att ta någon...





Mat
Ovido - Quiz & Flashcards