Alla inlägg den 16 oktober 2012

Av Lisa - 16 oktober 2012 20:45

Säger jag att det blir lax till middag, då kan jag vara säker på att vi bara blir fem runt bordet. Självaste pappan i familjen skulle vägra äta hemma eftersom han hatar lax, i alla former utom rå eller gravad. Och det kan han ju få göra, han lär ju inte svälta ihjäl om man säger så.

Det kan vara bra för mig att ha den vetskapen om jag av någon anledning inte vill ha hem honom till middag någon gång. Om, bara om. Kanke en sån där gång när man känner att det är ok att låta barnen sitta på bordet och äta, och man själv vill äta middag i flanellpjamas sittandes på diskbänken.En sån gång är det bra att han en nödlösning. Lax är en sån.

Jag gillar oftast inte tillagad lax heller, denna oftast felhanterade havets falukorv, men får jag tag på Salma Lax eller annan liknande lax av prima kvalitet, då tycker jag att det kan vara hur gott som helst. Helst rå, som Sashimi med goda tillbehör. Men eftersom det är höst och kallt, så vill jag ha varm mat.


Här är ett recept på lax som jag gillar:


Asiatisk lax:


4 pers (eller 2 vuxna och 4 barn)


4 x ca 180 g laxbitar

1 valnötsstorbit ingefära

1 rödlök, i bitar

1/2 färsk chili (eller mer om man vill ha det..)

2 msk soja

1 tsk sechuanpeppar (om du har)

2 lime, zest och saft

1 tsk anis

1 tsk fänkålsfrön

1 krm kryddnejlika

1 msk rapsolja

1/2 dl hackad thaibasilika



Sätt ugnen på 250°C. Rosta anis, fänkål och kryddnejliga lätt i en torr panna. Lägg därefter samtiliga ingredienser i en mixer. Kör tills kryddblandningen blir slät. Lägg blandningen i en ganska liten form (laxen skall ligga tätt i formen), och lägg laxen över med skinnsidan uppåt. Salta och peppra lite. Sätt in i ugnen på översta falsen i ca 10-15 min, eller tills laxen är klar. Kolla då och då så att den inte bli torr. Jag vill ha den lite rosa inuti, men det är en smaksak.


Servera med jasminris och mycket lättwokade grönsaker (gärna strimlad vitkål, finstrimlad omogen mango, böngroddar, strimlad morot, strimlad paprika, små buketter av broccoli och mycket koriander) samt en skål med soja blandat med lite lime och finhackad chili. Glöm inte att ta av den goda såsen i botten på laxformen. Den ger all smak!


Hugg in med pinnar och sked eller kniv och gaffel!



Ovido - Quiz & Flashcards