Alla inlägg den 21 oktober 2012

Av Lisa - 21 oktober 2012 20:54

Det är söndagkväll, och jag är mätt som en propp efter helgens ätande. Som alltid. Började med M-kulor i fredags och avslutade med en rejäl söndagsmiddag idag. Hela familjen, finklädda och inte så värst skitiga eller olydiga, gick på krogen och käkade förrätt, varmrätt, ost och dessert. Grymt gott och nästan helt fritt från sammanbrott. Jag är glad, mätt och sömnig nu. Däremot känns det som om jag kommer behöva Svinto och Vim för att få rent tänderna efter allt socker, vin och mjöl jag har lyckats trycka i mig. Inte mycket Rawfood eller "fritt från vitt och vin" denna helgen om man säger så. Inte för att det gör så värst mycket, men som alltid längtar jag efter lite snabb-detox när det blivit för mycket av det goda.

Nu lovar jag mig själv några giftfria dagar, men jag vet att det kommer gå åt skogen redan när jag går upp imorgon och går med apatiska sömngångar steg till min älskade perkulator för dagens bästa kopp, morgonkaffet. Men efter det kan jag ju försöka mig på lite hälsa.


Här är ännu ett recept från kokboken Kål Hos Pelle, med fänkål, som jag kommer laga till imorgon ihop med en bit fisk.  Fräscht och renande:


Fänkålssallad:


300 g ansad fänkål, i supertunna skivor (gärna skivad på mandolin)

1 svenskt äpple, i tunna skivor

1 lime, zest och saft

1 msk riven ingefära

1 knippe dill, grovhackad

1 msk honung

1/2 dl oliv/rapsolja


Lägg fänkålsskivorna i isvatten för att krispa till dom och dra ut beskheten. Blanda ingredienserna till dressingen, och blanda i äpple och väl avrunnen färkål. Salta och peppra. Servera med en bit halstrad eller pocherad fisk.


Detoxmåndag, bra start på veckan. Sen är det tisdag med lite fusk, och så på onsdag är det kört igen för att då är det lillelördag.



Av Lisa - 21 oktober 2012 13:50

- Mamma?

- Hmm...

- Mamma?!

- Ja...

- MAMMA!

- JA, Blanka. Vad är det?

- Är du gammal?

Oh nej, inte igen!

- Njae, det beror väl på...

- Är du det?

Jag vet inte, ibland känner jag mig som 14 och ibland som 95. Det pendlar fort kan man säga.

- Nej.

- Varför har du så fula knän då?

Jag tittar ner på mina fula knän där under klänningsfållen på den klänning som jag håller på att prova.

- Ja du, det vet jag inte.

Fan, dom är verkligen fula ser jag nu. Kul, jag har fått gamla knän.

- Dom är jätte fula.

- Tack Blanka.

- Varsegod mamma. Nu vet du det.

Tar av mig klänningen igen. Det blir långbyxor på söndagsmiddagen idag.

- Jo, tack.

- Mamma?

- Ja.

- Var är du gammal mer?

- Det vet jag inte.... Överallt som det känns nu i alla fall.

- Ok. Stackars dig mamma. Är det därför du har en pinne i pannan. Där!

Hon pekar med sitt lilla, lilla flickfinger på bekymmersrynkan mellan mina ögonbryn.

- Så kan det nog vara...

- Ta bort den pinnen mamma. Du ser ut som en häxa.

Nä nu jävlar unge, nu kommer jag fan säga till Tomten att du är en ondsint liten skitunge om du inte lägger av!

- Jag skall försöka Blanka... Men den sitter liksom fast.

- Stackars, stackar dig mamma. Kom till mig. Kom mamma så leker vi, du kan vara död så är jag doktor.


Det får nog bli så jag ägnar resten av eftermiddagen. Som "död" på golvet. Helgipsad, från pannan och ner.


Ovido - Quiz & Flashcards