Alla inlägg den 18 oktober 2012

Av Lisa - 18 oktober 2012 20:29

Min duktiga mamma har varit med och skrivit texterna och hjälpt till vid fotograferingen till en superhärlig kål-kokbok som kocken Pelle Danielsson från Hos Pelle i Göteborg har satt ihop.


 


Här är ett recept på Blomkålsoppa från den:


250 g blomkål (buketter)

50 g palsternacka

50 g gul lök (hackad)

2 vitlöksklyftor

3 kvistar timjan

1 lagerblad

1 dl torrt vitt vin

2 cl citronsaft

8 dl höns- eller grönsaksfond

1 dl grädde


Lägg ner alla ingedienser utom grädde i en gryta, sjud i ca 20 minuter. Slå i grädde och koka upp. Ta upp timjankvistar och lagerbland och mixa sen soppan med en stavmixer eller matberedare. Smaksätt med salt och peppar.


Servera med gott surdegsbröd och vällagarad ost.

Mums!

Mat
Av Lisa - 18 oktober 2012 16:52

Men åh, vad stolt jag är! Jag riktigt pöser av stolthet, går med lätta steg och känner att jävlar vad bra jag har uppfostrat min lille kille! På bara tre år han har lärt sig det här med Göteborgshumor lika bra som självaste Kurt Olsson!


Lyssna bara på på det här som han sa när jag hämtade honom på dagis:


- Mamma! Nu kommer jag och biter dig! För jag är Bettman!


Nejnejnej, det kan omöjligt vara så att han har blandat ihop det där med Bat och Bett. Absolut inte! För han är min son, Billy the Gothenburger!

Ovido - Quiz & Flashcards