Alla inlägg den 2 oktober 2012

Av Lisa - 2 oktober 2012 06:15

Nu gör jag det! Igen. Lägger ut recept. Troligen kommer jag reta alla "riktiga" kockar jag känner, men förhoppningsvis kommer det också glädja någon som går med pannan i djupa veck och funderar på vad det skall bli till middag.

Framförallt håller jag vad jag lovat någon om jag skriver det, och det är väl trots allt det viktigaste. Löftet var ett recept om dagen, men vi får väl se hur det blir med den saken. Jag skall göra så gott jag kan... Kolla alltid under kategorin Mat när/om ni letar efter recept.. Det är där dom skall vara.


Idag tycker jag du skall laga Kyckling med Sataysås.


Du behöver för 4 - 6 pers.

1 färsk chili, finhackad

1 vitlöksklyfta, finhackad

1 liten gullök, finhackad

2 msk olivolja

2 dl jordnötssmör av bra kvalitet, ekologiskt förstås, tex Green Choice eller Kung Markatta

3 dl kokosmjölk

2 st limefrukter, saft och zest (yttersta gröna skalet, rivet)

ev. Sambal Oelek

Lite vatten.

Färsk koriander, valfri mängd. Jag använder MYCKET.


Kyckingfilé

Ris

Valfria grönsaker


Fräs lök, vitlök och chili i olivoljan utan att den får färg. Lägg i övriga ingredienser och spä med lite vatten om det beövs. Salta och peppra. Låt småputtra i ca 10 minuter. Smaka! Är det starkt nog? Tillsätt sambal om du vill ha mer styrka.


Trä kycklingfilé på spett eller låt bli om du har bråttom. Stek dom snabbt runt om, salta och peppra. Lägg i en form och häll över såsen. Sätt in i ugnen (175 °) i ca 10 min eller tills kycklingen är klar. Strö över koriander.

Servera med ris och en god sallad (gärna med dressing av soja, balsamico och olivolja) eller wokade grönsaker.


Smaklig tisdagsmiddag!

Ovido - Quiz & Flashcards