Direktlänk till inlägg 25 oktober 2012

Snön faller, och jag med den.

Av Lisa - 25 oktober 2012 19:10

Det snöar. Och snöar. Och snöar. Det är svinkallt. Det är oktober!


Barnen är jätte glada, och det är förstås jag också. För deras skull! I övrigt kan det kvitta, minst sagt. Jag är ingen vintertjej, och med andra ord bor jag så fel jag bara kan bo. Som en pingvinjävel på en charterstrand, fast tvärt om.

Visst sjutton gillar jag dom där superkalla, gnistrande dagarna med en meter snö och bjällerklang ringande i öronen. För att dom dagarna behövs också. Runt jul och så. Men nu?! Nu skall det vara mjuk och friskt höst. Nu vill jag gå i fina stövlar med halvhög klack, gosiga tjocktröjor och en härlig sjal runt axlarna.Äta rostade kastanjer i strut under röda och gula löv. I Paris.

Eller så vill jag gå i flipflops på en sensäsongsöde strand vid medelhavet. Sitta i sanden med bara ben och njuta av livet. Jag vill inte, inte, inte gå runt i fodrade vinterstövlar, mössjävel och dunjacka och frysa som en jävla hund. Blek, ful och sur. Från september till april. Förstår ni hur länge det är? September, oktober, november, december, januari, februari, mars, april... Va? 8 månader! Nästan en hel graviditet. Mer än ett halvt år. Mer än halva livet i mössa? Ghaaaaaaaaaaaa!


Nu är det dock så att man inte riktigt får prata om sånt här i den här byn. Om att man inte gillar snö, eller mössa. Just snö och mössa är det som de flesta här gillar mest. Folk är alldeles till sig på Fejjan och Instagram, det är snöbilder överallt. Glada barn (i mössa), snöfall och en och annan skidbild. Först med skidbild vinner! Ta´da!


(Innan någon blir arg på riktigt nu så vill jag förtydliga mig lite här: De som älskar skidåkning över allt annat, och liksom lever för sina lagg...dom SKALL lägga upp skidbilder. Alltid. Hela året runt. Absolut. Det är som när en annan lägger upp bilder på sina barn. Kärlek!)

 

Det finns vissa oskrivna regler på hur man får vara här i byn, och vad man skall gilla och inte gilla. Om man vill vara med och leka med dom andra "Åreborna" vill säga. Nu är det väl så att just jag inte så ofta är med och leker (av massa olika anledningar, tidsbrist å så) så jag ger fan i reglerna eller att dom är oskrivna. Här kommer dom, nerskrivna. Läs och lär, så klarar du dig längre här i byn som solguden glömde.


Åres egna SJU DÖDSSYNDER:


Du skall icke prata skit om snö.

(Le, bara le när snön faller. Le när du skottar, pulsar, skrapar och skidar. Oavsett hur du känner, bara le. Även då det snöar i maj)

Du skall icke ta av din mössa

(Låt den sitta på. När du fikar, lunchar, handlar, åker skidor, diskar eller festar. Helst även när du älskar (eller vad det nu kallas som säsongare sysslar med efter Bygget på tisdagar).)

Du skall icke åka pistad backe.

(Erkänn ALDRIG att du inte åkt baksidan, skogsskidåkning eller östra ravin. Håll bara med när du hör någon berätta om hur fantastiskt det var på dessa platser. Även om du inte vet om baksidan ligger på framsidan eller ravinen i dalen.)

Glöm ej att missbruka Åres namn.

(Kalla dig för XXX-Åre på Twitter och Instagram, lägg till Åre i företagsnamn och i grupper. Döp allt du gör till Årexxx. Även om exakt samma sak finns någon annans stans och då heter xxx rät och slätt. Ät Åre-mål på Max och drick kaffe från Åre kafferosteri. Kör på bara. Ju mer Åre, ju bättre.)

Du skall icke umgås med fel personer.

(Detta är ytterst viktigt. Hur illa du än tycker om någon som anses "rätt", håll ut. Känner du inte rätt människor kan du lika väl ta vändande tåg/plan/bil/skoter/hundspann/pulka/stjärtlapp hem igen. Du har inte en chans om det blir fel. Gå på alla fester och alla middagar du bara kan, för det kan vara bypolitiskt rätt. Vare sig du vill eller inte.)

Du skall icke gilla anonymitet.

(Gilla att inte ha något privatliv. Trivs med att alla vet allt du gör. Älska närgångna frågor om inkomst och kärleksliv. Håll bara med vad alla än sägar om dig, och bre på bäst sjutton du kan. Låt alla veta allt!)

Du skall icke vilka skilja dig från mängden.

(Bestäm dig för vilken grupp du vill tillhöra. Och köp uniformen i den butik som är avsedd för just den gruppen. Enkelt.)

 

Så det var det. Nu har jag säkert gjort mig ganska opopulär, men det är smällar man får ta.


Ute fortsätter det snöa. Jag är förstås glad. För barnens skull.

 
 
Ingen bild

Maja

26 oktober 2012 07:55

Du sätter pricken över i hela tiden! Fortsätt att skriva ned det som faktiskt de flesta av oss Årebor tänker - det är fantastiskt underhållande :)
Jämte som jag är så tycker inte jag heller om att det är snö och mörkt under en stor del av året. Och även om jag trivs med snö så undrar jag hur jävla bra kan det va att gå med stighudar uppför Getryggen i oktober? Eller knata uppför skutan och åka ner i oktober? Komma ner och utbrista "det var så jäävlaa braa!" Att dom orkar... men jag kan säga att det är inte jämtar som gör detta utan inflyttade wannabies som behöver bekträftelse hela dagarna. "Jag boor i Åårrrreee"
Stå på dig Lisa, var den du är och var trygg i det! Skit i en massa Åre-måsten och skriv det som kommer i tanken och var trygg i det! Vi är många som älskar att läsa din blogg!

Lisa

27 oktober 2012 10:53

Tack snälla du! Härligt att höra att det inte bara är jag som tycker att det blir lite för mycket att det goda ibland. Jag skall göra mitt bästa och fortsätta detta amatörbloggande. Det är liksom mitt andningshål, och det är underbart att få lite positiv respons. Återigen, tack!
Ha en bra dag i snön...
/L

 
Ingen bild

Susanna

28 oktober 2012 17:42

Kan bara hålla med Maja! Det är otroligt underhållande att få läsa din blogg! Du är grymt duktig! Fortsätt precis som du gör! Tack för att du delar med dig av ditt liv och ditt härliga sätt att uttrycka dig :-)

Lisa

29 oktober 2012 06:31

Tack. Det var kul att höra! Jag skall göra så gott jag kan.
/L

 
Ingen bild

No more Åre

28 oktober 2012 19:30

Haha du har så rätt! Haha kan inte sluta skratta!

Lisa

29 oktober 2012 06:30

Skönt att höra, skratta bör man annars dör man!
/L

 
Ingen bild

Jenny & Linus

4 november 2012 12:35

Håller med Maja!! Det vet du Lisa.....
Fortsätt skriv bara, fortsätt!!!
Kram

Lisa

4 november 2012 16:32

Puss Jenny!

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards