Direktlänk till inlägg 26 oktober 2012

Viltfärsbiffar och rödbetor.

Av Lisa - 26 oktober 2012 16:48

Kanske lite sent, vi har haft sedvanlig fredagskaos här och därav fördröjningen, men här är ett middagstips. Det kommer ju en dag imorgon också.



Chevréfyllda Viltfärsbiffar med rödbetor, havtornssky och gräddkokt spetskål.


6 pers.


Viltfärsbiffar och rödbetor


3 skivor vitt bröd, kanterna borttagna

1 dl mineralvatten, typ club soda + 1 dl grädde

1 stor gul lök, finhackad+

3 kvistar färsk rosmarin, mycket finhackad

3 äggulor

1 kg viltfärs

salt och vitpeppar

1 nypa kryddpeppar

Smör och olja att steka i.

200 g chevré

6- 8 rödbetor


Lägg brödskivorna i en bunke och häll över grädde och mineralvatten, dra i ca 30 min.  Koka rödbetorna, skala och håll varma.

Fräs lök och rosmarin snabbt i lite smör. Blanda med färs, brödblandning, ägg och kryddor. Forma till biffar med en liten bit chevré i mitten på varje. Stek på medelhög värme tills de är helt genomstekta. Håll varma i ugnen på 100 °C.


Havtornssky

3 dl frysta havtornsbär
6 dl äppelmust
3 msk cognac eller mörk rom
3 msk rumsvarmt smör

3 msk kycklingfond

½ tsk grönchili, finhackad


Koka ihop havtorn med äpplemust, chili, fond och cognac i ca 10 minuter på svag värme. Mixa med stavmixer och klicka i smöret, mixa igen. Salta och peppra, håll varmt.


Gräddkokt spetskål

Ca 1,2 liter spetskål, i tunna skivor

3 dl grädde

1 nypa socker

1 nypa malen muskotnöt

salt och peppar.


Lägg spetskål, grädde och kryddor i en kastrull. Koka upp och sänk värmen. Låt koka i ca 10 min tills savoykålen är mjuk och grädden kokat ihop.


Skär rödbetorna i skivor och lägg upp i mitten på en varm tallrik. Lägg på viltfärsbiffen och ringla över havtornssky. Lägg upp spetskål runt om och dekorera gärna med lite hackad bladpersilja. Servera med kokta småpotatisar om så önskas.


Detta receptet har jag gjort åt härliga Ica Servett i Lerum, det kom som annons i Lerums tidning i går. Nu är det även hos dig.

Mat
 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Lisa - 21 november 2012 06:03

Ibland blir det som man vill! Inte så ofta men....... så plötsligt händer det! Jag skall äntligen få flytta! Jag har längtat, önskat och tjatat om det här. Och så när det känns som mest hopplöst blir det verklighet. Äntligen kan jag få packa ihop mig...

Av Lisa - 19 november 2012 20:55

Det har varit tomt med inlägg är det senaste dygnet. Jag vet. Kanske är du lika glad för det, kanske inte. Kanske har du tänkt att "Jösses vad skönt, inte ett enda Lisa-inlägg idag. Hallefuckinglulja!" Vad vet jag. Hur det än är med den saken så be...

Av Lisa - 18 november 2012 14:57

... det tog tre timmar.   Först skulle ingen klä på sig, jag tvingade dom med hot och övertalning, sen skulle dom klä av sig i affären, sen skulle dom klä på sig igen och sen skulle det bajsas och bytas blöja på Icas toalett. Utan kläder. Sen sku...

Av Lisa - 18 november 2012 09:02

04.27 i morse: - Mamma? - Zzzzzzzzzzzzzzz? - MAMMMMMMMMA! - JA, Billy? - Jag vill åsså åka skidor idag. Som Rufus gör. - (FAN!) Ok vännen, vi sover färdigt först så löser vi det sen. - Mamma? - Ja? - Jag vill åsså åka skidor, mam...

Av Lisa - 17 november 2012 19:30

Det är inte utan att jag har varit lite tung i huvudet idag, det kan jag erkänna nu framåt kvällen. Gårdagens spontana After Work med ett gäng sköna vänner blev liksom inte helt vinfritt, så kan man väl sammanfatta det. Inte heller skrattfritt, så de...

Ovido - Quiz & Flashcards