Alla inlägg den 1 juni 2012

Av Lisa - 1 juni 2012 17:19

Tre barn med 39 graders feber hemma och tröstande, mysande, läsande och pysslande dygnet runt i flera dagar tar på krafterna. Härligt att få hänga med dom små, jag älskar att gosa, men det är roligare och tacksammare när dom är glada. Så kan vi sammanfatta det. Då har jag i alla fall inte dragit till med överdrifter.

För att inte bita sönder tänderna i mitt försök att hålla ihop tålamodet med gnäll och 435687824 maaaaammmaaaaa (funderar på att börja kalla mig för Pappa) i timmen så gav jag mig ut på en välbehövlig springtur.


Men oupps.. Det slutade med att jag kom hem med tre shoppingkassar vårkläder. Det kallare jag springtur de lux. Min typ av motion!


Sen insåg jag också att jag inte bara dansar och lufttrummar när jag springer med hörlurar, utan att jag även till min förskräckelse har börjat sjunga svinhögt och falskt rätt ut i luften.


Frågan är om jag skall sluta springa och börja shoppa och dansa istället. Det verkar ju passande för det är väl det som kallas fyrtioårskris?

Av Lisa - 1 juni 2012 15:17

Jag har lagat mat så länge jag kan minnas. Hemma och i restaurangkök. Det sägs att jag är bra på det och jag har skrivit en del recept för en del tidningar, så det är kanske passande att dela med sig av lite middagstips här.

Att komma på vad man skall äta till middag är ju faktiskt vanligtvis ett ganska tjatigt återkommande beslut. Då kan det ju vara skönt att bara kolla in en länk och få det bestämt åt sig. Så nu gör jag så. Varje eftermiddag kommer ett recept till er här.

Laga, länka, ät. Om ni vill...


Först ut denna fredag till ära blir:


Entrecote med provencalsk gratäng och chévrecrème

4 port


4 skivor entrecote


10 Tomater, i skivor

3 små eller 2 stora Zucchini, i skivor

2 Aubergine, i skivor

salt

ca ½ dl ekologisk olivolja

2 - 3 msk smör

2 vitlöksklyftor, finhackad

½ kruka färsk bladpersilja, finhackad

1 kruka färsk basilika, finhackad

½ kruka färsk timjan, finhackad

2 charlottenlökar, finhackade

salt

peppar


Värm ugnen till 200 grader. Lägg aubergine- och zucchiniskivor på hushållspapper och strö över salt. Låt stå så vätskan drar ur i ca 15 min. Vänd och gör samma sak på andra sidan. Smält smör i en kastrull och lägg sedan i olja, örter, lök och vitlök (spara lite örter att strö över då gratängen är klar). Salta och peppra. Låt småputtra i ca 10 min. Lägg tomat, aubergine och zucchini varvat i rader i en ugnsfast form. Fördela över ört- och lökröran. Sätt in i ugnen i ca 45 minuter. Platta då och då till grönsakerna försiktigt med en stekspade.


200 gram chèvre, kanterna borttagna

1 burk lättcremefraiche

1/2 msk vitvinsvinäger

1 msk honung

1 liten chili, finhackad

salt

peppar


Lägg osten i en mixer tillsammans med allt utom chili. Mixa snabbt ihop till en crème. Lägg upp i en skål och strö över chili.


Peppra köttet. När gratängen är klar steker du skivorna i en klick smör och lite olja i het panna eller lägger dom på grillen till önskad stekgrad. Salta efter du har tillagat dom så blir köttet saftigare.


Servera med rostad eller bakad potatis, eller bara en grönsallad.



Mat
Av Lisa - 1 juni 2012 11:08

Jag känner mig lite som Buzz idag. Jag tror jag är nåt som jag inte är. Han tror att han är en riktig rymdjägare, jag tror att jag är en riktig bloggare. Men jag har en föraning om att bubblan kommer spricka, just som för Buzz.


Woody: Inbillar du dig att du är en riktig Rymdjägare? Med rikig laser. Ha!

Buzz. Du driver med mig va?

Woody: Du är en leksak. Ett barns leksak.


Snart kommer det komma fram någon till mig, någon Som Kan Skriva På Riktigt (som Fredrik Backman eller nån annan sån där BloggGud), och köra samma dialog:


NSKSPR: Inbillar du att du är en riktig bloggare? Med en riktig blogg? Ha!

Jag: Du driver med mig va?

NSKSPR: Du är bara som en av dom där fjortisbloggarna. En låtsasbloggare.


Men skam den som ger sig. Jag kör på.


Ps.... Tryck gärna på like till vänster här på bloggen eller länka vidare denna lilla låtsasblogg så kanske den blir på riktigt nån gång i framtiden. Träning ger ju färdighet.  


Av Lisa - 1 juni 2012 09:43

Så, nu skall energin komma tillbaks! Vitaminchockar mig själv efter gårdagens dekadens.


Smoothie med Acai, Bipollengranulat, hallon, kiwi, färskpressad apelsinjuice och banan.

Sojamjölk med jordgubbar, mango, blåbär och bovetecrunch med fikon och kanel


Till detta ett kokt ägg för lecitinet och proteinets skull, ekologiskt förstås.


Satan i gatan vad duktig jag är! Belönar mig med en croissant förstås.


 

Mat
Av Lisa - 1 juni 2012 07:46

Efter förra veckans hurtiga rivstart med både spingskor och cykelhjälm, har jag nu lyckats förfalla fullständigt på en vecka. Rosiga kinder har blivit blåa påsar under ögonen, träningsvärk har blivit liggsår och nyttiga sallader har bytt plats med ettoavbrutetsmåätande. Tugg tugg tugg. Paus. Tugg tugg tugg. Paus. Tuggtuggtuggtuggtuggtugg. Käkmusklerna har ju fått sitt i alla fall, det kan ju vara till nån tröst. - "Oj, vilka kindmuskler hon har fått. Vad snyggt det var till den där gula bikinin". Vem vet, det kanske funkar.


Igår var jag inte utanför dörren en enda gång efter jag hade varit på dagis på morgonen. Sjuka barn och snöblandat regn har en bedrövlig effekt på utomhusträning och hälsosamt levene. Jag åt bullar mest hela dagen.

Jag intalar mig själv att det blir annorlunda idag, men jag vet bättre än så. Jag har ju faktiskt fortfarande huset fullt av sjuka barn, det är +2 ute och jag har sovit i 6 minuters etapper hela natten. Sova 6 minuter, vaken 30 minuter, sova 6 minuter, vaken 30 minuter. Som Tabata fast tvärtom ungeför.


Imorgon kommer jag vara trött, för idag blir det säkert nån middag med nån av nåt slag. Det är ju fredag idag. Fräckafredag. På lördag likaså. Då är det ju lördag. Sen skall alla barn få sin dos av aktivitet och uppmärksamhet. Viket är viktigast av allt förstås. Alltså är helger inte tid för träning.


Nu sitter jag med kaffekoppen i ett stadigt grepp och lyfter den ihärdigt mot munnen. Kraftfullt. Byter hand då och då. Låtsas att det är en hantel. En annan form av morgongymnastik. Morgongympa på en-mamma-slut-som-ett-utskitet-päron-vis.


Hoppas på bättring snart. Rörelse i utomhusmiljö gör mig till en bättre människa.

Ovido - Quiz & Flashcards