Alla inlägg den 14 juni 2012

Av Lisa - 14 juni 2012 18:08

Nu är jag här igen (det tog visst ett tag), lite jordigare, väldigt glad och med en altan full av nyplanterade blommor! Det här lantlivet är då helt i min smak, framförallt när jag får champagne levererad av min underbara mamma. Jord och champagne är en fantastisk kombination! Det är då inga sommelierer som har upptäckt ännu!

Och hungrig som en varg är jag också! Nu har jag min bästa sommarbästis/granne här som levererar sushi till mig, så det är liksom inga problem med mat, men hade jag inte haft det så hade jag lagat till en snabb superomelett som den här:


Avokado och stenbitsromsomelett (1 pers):


3 ägg

2 msk vatten

vitpeppar

salt

2 msk smör

1 sticklök, i fina skivor

2 nävar babyspenat, sköljd


1/2 dl crème Fraiche

1/2 burk röd stenbitsrom (eller förstås hellre ett par matskedar löjrom, sikrom eller laxrom om du har det...)

1/2 - 1 avokado, i bitar

1 msk dill, hackad

1 msk gräslök, hackad


Vispa samman ägg och vatten med salt och peppar. Smält smör i en stekpanna på medelvärme, lägg i löken och spenat och låt puttra i smöret utan att det tar färg. Höj värmen på plattan, och när det börjar fräsa häller du i ägget. Dra längs kanterna på stekpannan så det hela tiden kommer nytt ägg till botten på pannan. När omeletten börjar "stanna" lägger du i avokado. Vänta en minut och vänd omeletten på mitten. Sänk värmen och låt stå i några minuter tills den är krämig men inte torr.

Lägg upp på din favorittallrik, toppa med Crème Fraiche, valfri rom och hackad dill & gräslök!


Har du tid och lust så servera med sallad av tunt skivad fänkål, tomat och machésallad och så denna supergoda, enkla dressing:

1 msk majonnäs

1/2 msk citronsaft

1/2 msk olivolja

salt

peppar

1 krm socker


Sommaromelett de lux!


Mat
Ovido - Quiz & Flashcards