Alla inlägg den 7 juni 2012

Av Lisa - 7 juni 2012 09:34

Jag är som sagt förberedd idag. Lämnar in eftermiddagens recept redan på förmiddagen. Ifall jag blir kvar på Liseberg till midnatt.


Lax och grönsakslasagne.


1 paket lasagneplattor, gärna gröna
500 g fryst bladspenat, tinad

1 fänkål, riven

1 purjolök, i tunna skivor

1/2 citron
300 g Färsk lax i tunna skivor
1 liter standardmjölk
3-4 msk mjöl
2 x 50 g smör
3 dl riven parmesan
salt och vitpeppar
svartpeppar
en näve hackad dill och mejram (eller bladpersilja)

1 ask coctailtomater, delade

1 dl hackad mandel (frivilligt, men det är fakstiskt supergott)


Ostsås: Smält smöret i en kastrull. Rör ner mjölet och vispa kraftigt så det blandar sig, det får absolut inte bränna fast. Häll på lite mjölk i taget och låt det koka upp, vispa ur alla klumpar innan du häller på mer mjölk. Vispa noga tills såsen är slät och lagom tjock. Krydda såsen med salt och vitpeppar, rör ner nästan all riven ost och blanda tills det smält. Är såsen för tjock kan den spädas med lite mer mjölk. Fräs spenat, fänkål och purjolök i lite smör utan att grönsakerna får färg. Pressa över lite citron, salta och peppra.

Sätt ugnen på 200°. Smörj en ugnssäker form. Varva med lite sås och ett lager spenatröra, därefter ett lager lax, några varv med pepparkvarnen, lite örter och sist ett lager lasagneplattor. Ovanpå lasagneplattorna kommer så ett lager ostsås. Lägg ännu ett varv av spenat, lax, peppar, örter och plattor och toppa med ostsåsen. Fortsätt tills allt är slut. Strö över tomaterna och hackad mandel.

Grädda lasagnen i 30 minuter, täckt med aluminiumfolie. Ta bort folien, strö på den sista osten och grädda alltsammans i ytterligare 10 minuter eller tills osten fått fin färg.


Servera med en stor sallad med citronette (olivolja och citronsaft, lite honung, salt och peppar) och solrosfrön.


Mer fisk åt folket!


Mat
Av Lisa - 7 juni 2012 07:56

Idag skall vi till Liseberg. Vi skall gå dit om en si så där 5 - 6 timmar, men jag har redan börjat ladda mentalt och med en packning som hade kunnat ta mig tillbaka till Santorini allra minst. Att åka på charter själv med mina tre småknattar var rena rama barnleken jämfört med att gå på Liseberg. Nu har jag förvisso förstärkning i form av storkusinen 15 år och min fina vän L samt Blankas sommarbästis. Men det hjälper inte, det spelar liksom ingen roll om man är ttio vuxna per barn när man skall gå på Liseberg med småbarn. Det är så mycket som kan gå fel på det där stället så ni anar inte. (Eller det är klart att ni gör för ni har väl varit med förr ni också.)

Ofta börjar det redan krångla i kön in på Liseberg. Ungeför 500 uppspelta barn med stressade föräldrar skall in först. Det är som jag kan företälla mig att det var att komma längst fram på en Robbie Williams konsert då det begav sig, innan han liksom knarkade ner sig fullständigt. Unga och gamla som bara vill komma längst fram. NU! Inte sen, för då kan det vara för sent. Redan där önskar jag ofta att jag hade valt en annan dag att gå på Liseberg. Som om det skulle vara mindre folk då? Så, upp med plåboken, akta för ficktjuvar, betala och gå in. Phuuuu! Tog bara 47 minuter att komma in idag. Bra!


Nästa steg är att ställa sig i en ny kö. Och fatta ett livsavgörande beslut under tiden kön långsamt ringlar fram med lika ambivalenta människor som jag själv. VAD SKALL JAG KÖPA FÖR BAND/HÄFTE/LÖSA BILJETTER denna gång?  Ett ortoligt viktigt beslut, för blir det fel beslut så ställer det till det så in i helvete. För tänk om jag bara har biljetter till två barn kvar inför sista åket? Då måste jag börja om. Hitta nya biljetter. Nya köer. Och mina små är för små för att åka ensamma. Dom kan lika väl få för sig att dom inte gillar det dom gör mitt i snurren så att säga och försöka hoppa ur. Det behövs en hjälpande hand i samtilga attraktioner och situationer. Även på Karusellen.

Ungeför vid denna tidpunkt är det dags för första "Jag är kissessnödig mamma. Mammmmmmmmmmmaaaaa! Kissesnödig. NUUUUU!" Har vi då tur så hinner vi hitta (utan skattkarta) och uppsöka en toalett. Har vi inte tur så går omgång nr 1 av 10 extrakläder.


Nu så, nya tag! Dags att komma överens om vilken attraktion som blir den första. Tre viljor, två olika åldrar. Ett kollektivt sammanbrott. Farfars bilar eller Fluride. Ja, ni fattar. Nu har jag som sagt backup idag, så det här kan bli den delen som blir lättast. Om jag har tur. Och om kusinen orkar hålla ut så här länge.

(Ebbe har slutat följa med dom små på Liseberg, det är ingen idé. Han är för stor för dom småbarnsdelen, så han får åka själv med storkillar. Mycket, mycket, mycket lättare. Dom tar bara sitt åkband och drar som avlöningar.)

Och så fortsätter det en stund. Bråk om attraktion, samsas, åka, bråka, samsas, åka, bråka, samsas.


Tills det är dags för nästa kissessnödiga. Eller kanske en bajsblöja som avbrott. Och så kör vi en stund till. Bråka, samsas, åka. Bråka, samsas, åka.

Och lite rädsla för stora gröna kaniner däremellan. Jag förstår dom. Det är som vi vuxna och rosa elefanter, man vill se dom men ändå inte. Liksom.

Men så: EN GODISAFFÄR! OCH  EN SOCKERVADDSAFFÄR. OCH EN GLASSAFFÄR. JAG VILL HAAAAAAAAAA WOOOOIIIIIIIIIIIII!


För att inte göra detta alltför långrandigt så rabblar jag upp resten av garanterade händelser på Liseberg här nedan:

  • Mat. Det går inte att äta mat på Liseberg. Det är så sjukt dåligt och så sinnesrubbat dyrt så det är inte värt att ens tänka på det. Så när dom väl blir hungriga, trycker man i dom sötsaker.Vilket resulterar i att dom sen pratar utan avbrott förattdomharsåkulochkanintehejdasigsjälvaochojojoj

    ojtittadärmammajagvillgåditmammatitttatittatitta med stora uppsärrade ögon och sockerkladd från halsen till hårfästet.
  • Spel. Det är klart att alla vill vinna superstora nallebjörnar, bisarrt gigantiska chokladkakor och chipspåsar stora som enmanstält. Utom jag. Det är min skräck att vara tvungen att gå omkring med en sån. Nallen kan jag hantera, han kan ligga i vagnen. Men de där ätbara priserna i XXXXXXXXXXL, det vill jag bara inte ha. Men det vill mina barn. Och man kan inte gå på Liseberg utan att spela, det är som sommar utan sol. Tydligen. Och vinner en något så vill dom andra vinna också. Vilket innebär att det hade varit bättre att bara gå och köpa skiten från början. Billigt och tidssparande. Om man nu skall vara praktiskt på Liseberg. Så dagens tips är att gå direkt till nalleaffären.
  • Hemgång. Ingen vill gå hem från Liseberg. Det är själva affärsidén. Man måste vara bestämd och säga att nu är det slut för idag, för efter en si så där 12 timmar kan det för oss vuxna kännas som man har fått nog då. Men det tycker oftast ingen annan. Dom inser inte att dom är päväg att gå in i Lisebergsväggen. Då är det bra att han barnvagn. Jag spänner fast dom och springer fort som fan när jag fått nog och märker att kollapsen är nära!
  • Pengar. Dom tar slut. Så är det bara. Oavsett hur mycket kontanter du tar ut så tar dom slut. För tillslut orkar du inte med allt tjat utan köper den där ballongen, eller spelar det där spelet eller försöker vinna den där gula fula nallen med gripklon. Tills pengarna tar slut.
  • Regn. Det regnar alltid på Liseberg. Alltid. Oavsett om solen gassar så blir alla genomblöta minst en gång. Och är det inte av regn så är det av utspilld läsk, Flumride, vattenpölar eller annat som innnehåller vätska.

Men, sammanfattningsvis så är det kul. Det är kul och underbart att se glada barn. Det är härligt med alla blommor och växter, fina färger och roliga saker. Jag är redo. Snart. Skall bara packa storväskan och gå till Bankomaten.


Ovido - Quiz & Flashcards