Alla inlägg den 9 juni 2012

Av Lisa - 9 juni 2012 09:00

Kärt barn har många namn sägs det ju, och så gäller även för det som i husmanskosten kallas Råkost. Modernare är att kalla det Raw Food. Visst, Raw Food är en matlagningsteknik och en livsstil som är så mycket mer än bara rårivna morötter och tomatklyftor, men det är fortfarande rå mat.

Hade jag varit utan familj och barn, bott i ett varmt land (gärna Californien), haft sjukt mycket tid och haft en tjock plånbok så hade jag utan tvekan och utan många undantag försökt leva ett Raw Food liv med guldkant. Men nu är det inte så. Det är lite tvärt om faktiskt. Jag har fyra kräsna barn, en hungrig och köttätande man, ofta ont om tid, bor i fucking Sibirien och har ett icke obegränsat matkonto. Så därför får jag liksom kompromissa lite. För egen del försöker jag få in så mycket Raw- och Superfood jag kan i mina måltider då jag lagar mat och äter ensam. Mycket sällan blir det då "tillagad" (42°) Raw Food, oftast bara sallader, kalla soppor och smoothies. Aldrig strikt (jag blandar in Sojamjölk, get- fårost, fisk och även rostade nötter).

Men när jag lagar middag till hela familjen så går det inte att hålla på med det där mer än stundtals. Dom andra gillar pasta, kött, bröd och sås alltför mycket, det är ingen som är så sugen på att ändra sig på den biten. Och det är ok för mig, jag gillar också "riktig" mat. Jag älskar nybakat bröd och jag älskar att laga all sorts mat.

Däremot försöker jag alltid vara noga med Råkost. Oavsett hur många vi är som äter eller om det är kött, fisk eller mitt i mellan. Det händer inte att jag serverar mat utan någon form av råa (och tillagade) grönsaker.


Dagens recept blir lite av en kompromiss. Familje Raw Food kan vi väl ta och kalla det.


Glasnudelsallad med myntamarinerad lammfilé.

6 pers.


800 - 1000 g lammfilé

Marinad

1/2 kruka Mynta, finhackad

1/2 dl Ketjap Manis

1/2 dl Rapsolja

Svartpeppar

1 citron, zest och saft

Blanda allt till marinaden och lägg i den putsade lammfilén. Låt ligga i rumstemperatur i ca 1 timme.


Dressing


0,5 dl sesamolja

0,5 dl japansk risvinäger

3 msk rapsolja

2 msk honung

3 limefrukter, pressade

1 kruka korinader, finhackad (använd även både blad och blast) Spara några hela blad att lägga över salladen.

1 röd chili, finhackad (ta i så mycket du önskar beroende på hur starkt du vill ha det)


Blanda ihop allt till dressingen och låt stå medan du skär grönsakerna.



2 morötter, skalade och strimlade

4 sticklökar, i tunna skivor

1 grön paprika, i strimlor

1 röd paprika, i strimlor

1 liten broccolihuvud, delat i minibuketter

3 dl färsk vitkål, strimlad

1 pkt glasnudlar, tillagade enligt anvisning (låt dom absolut inte bli för mjuka)

Crispsallad eller Romansallad

2 dl rostade cashewnötter


Blanda dressingen med alla grönsaker utom salladen. Ställ åt sidan medan du grillar eller steker lammfilén snabbt i het panna eller på grillen. Den skall vara röd inuti! Ta upp och låt vila en stund. Blanda grönsakerna med glasnudlar, lägg salladen i hela blad på ett fat, lägg över glasnudelsalladen och sist den skivade lammfilén. Strö över koriander och cashewnötter.

Hugg in!


  
  
  
  
  
  
Mat
Ovido - Quiz & Flashcards