Alla inlägg den 5 juni 2012

Av Lisa - 5 juni 2012 18:05

Här är jag nu, bättre sent än aldrig. Om ni 4 - 5 trogna läsare har saknar mig...

Jag och mina små ungar är flugit flygplan och flängt runt i Göteborg som galningar idag. Det känns som jag har fetvadd i hjärnan, men jag är lycklig, lycklig, lycklig! Äntligen sommar (kallt som fan och blåsigt, men dock sommar), hav, familj och stad. Om några dagar blir det landet och barfotaliv läääääääänge.

Här är i alla fall ett recept, för er som inte hunnit laga mat ännu.


”Indiska” frikadeller i (Madras?)currysås.

4 – 6 pers


600 g blandfärs eller lammfärs.
2 tsk salt
1 tsk korianderfrön, malda
2 tsk garam masala
½ tsk cayennepeppar
3 msk persilja, finhackad
3 msk yoghurt naturell

1 msk ingefära, finriven

1 stor vitlöksklyfta. Finhackad

1 ägg


Blanda samman allt och forma till lite större köttbullar.



3-4 tsk curry av god sort, gärna Madrascurry

2 vitlöksklyftor, finhackade

3 msk olivolja

1 burk passerade tomater

1 msk flytande honung

1 tsk salt

1 burk ekologisk cocosmjölk

1 msk pressad citron

1 dl vatten

3 msk bladpersilja eller koriander, hackad


Hetta upp olja i en gryta eller stekpanna med höga kanter. Fräs curry och vitlök utan att det tar färg. Tillsätt övriga ingredienser och låt puttra under lock på svag värme i 15 minuter. Höj värmen och koka försiktigt frikadellerna i omgångar,. Låt några stycken puttra på svag värme tills dom är genomvarma, plocka upp och lägg i nästa omgång. När alla är färdiga lägger du tillbaks dom i grytan. Strö över persilja eller koriander.


Servera med basmatiris, mango chutney och grönsallad.


Ovido - Quiz & Flashcards