Alla inlägg den 22 juni 2012

Av Lisa - 22 juni 2012 12:48

Sådär ja, midsommartårta klar!

 
Av Lisa - 22 juni 2012 07:49

Det började ju liksom inte riktigt som det var tänkt det här. Förstås. För om jag inte har helt fel, så skall ju blommorna under kudden hjälpa till med vissa bröllopsplaner. Eller? Den man drömmer om skall man gifta sig med?  Så trodde jag det var... Men jag hoppas då innerligt att jag har fel.

För om det är så, så skall jag tydligen gifta mig med min granne L. Mannen här bredvid med dom röda snickarbyxorna. Han som aldrig tar av sig dom röda snickarbyxorna, och som går här fram och tillbaka hela dagarna och verkar bygga på sitt hus och på lite andra hus också. Men som borde bli klar snart. Som tror sig vara kung över gatan och som "Inte tror det är sant, midsommarmaten kostade 2000 kr". En snål lättmjölksman med ohälsosamt välanvända snickarbyxor och som tror sig vara kung på vår gata i semesteridyllen.

Mammma! Hjälp, jag vill inte gifta mig med min granne L!

Jag tar genast tillbaka allt jag någonsin har retat mig på på min egen F. Och jag lovar att aldrig säga emot bröllopsplanerna som han har, även dom som inte ens är i närheten av mina egna. Det spelar ingen roll att vi är så oeniga om vårt eget bröllop så det aldrig blir av. Jag struntar i min egna fria vilja, inga som helst problem. Jag kan springa till Kyrkan nu om det är så, och gita mig med honom på precis det sätt han vill. Med alla hans kompisar från barndomen som jag aldrig har träffat på plats, och får någon av mina plats så är jag bara tacksam. Vi kan ha 10000 tal och jag lovar att dansa som en jävla galning. Bara jag inte behöver gifta mig med min granne L.

Jag lovar till och med att aldrig någonsin hota F med att kväva honom med kudden när han snarkar igen. Bara jag får gifta mig med honom och inte med min granne L med dom röda snickarbyxorna.

Pust. Vilken skräck.

Det här började ju då inte som det skulle. Jag är så skärrad av drömma om grannen L så jag har svinhög puls och det kommer innebära att första snapsen (som jag nästan känner för att ta nu, i kaffet) kommer åka som en skenande bergochdalbana ut i blodet och in i min omskakade hjärna. Hjälp, hur skall detta sluta.


Tröstar mig med att baka en midsommarkaka med ett recept som jag fått av min fina vän vars axel som jag skulle behöva luta huvudet mot just idag efter nattens mardröm:


Annas Fruntimmerskaka:



12 bitar


Mördeg:
2 1/2 dl vetemjöl
2 msk strösocker
100 g smör
1 äggula
Mandelfyllning:
300 g mandelmassa
100 g smör
1 ägg
1 äggvita
rivet skal av 1 citron


Garnering:
3 dl grädde
1 ask hallon
1 ask blåbär

1 ask jordgubbar, rensade och delade
Rosor


  • Deg: Blanda mjöl och socker i en bunke. Smula ner smöret till en grynig massa. Rör ner äggulan och arbeta ihop till en deg. Alla ingredienser kan även blandas på en gång i matberedare, knåda sedan ihop smulorna till en deg på bänken.
  • Kavla ut degen mellan två plastfolie-ark och klä en form med löstagbar kant, 24 centimeters diameter. Degen ska gå upp till minst halva kanten. Sätt den i kylskåpet. Ska inte förgräddas.
  • Fyllning: Blanda samman bitar av mandelmassa med bitar av smör, ägg, äggvita och citronskal. Går bra i matberedare. Bred ut fyllningen i mördegsskalet i formen. Grädda kakan på nedre falsen i ugnen i 175 grader cirka 30 minuter. Låt kakan kallna i formen.
  • Garnering: Ta loss kakan ur formen. OBS! Kakkanten är spröd! Vispa grädden fluffig och lägg den över fyllningen inuti mördegsskalet. Garnera med bär samt blad av citronmeliss.

Ovido - Quiz & Flashcards