Alla inlägg den 25 juni 2012

Av Lisa - 25 juni 2012 20:15

Sommaren funkar inte utan sol. Så är det bara. En dag som idag, när det har regnat uppifrån, nerifrån, från syd, väst, ost och norr, då blir det inte bra alls. INTE ALLS.  Framförallt inte eftersom det var likadant igår och i förrgår och ta mig fan om det inte har varit nästan så här i hela juni. Och jag är så less på att höra mig själv att tjata om vädret så jag vill gipsa mig själv från ögonen ner till nyckelbenet. Hade jag varit vädergud så hade jag gjort något åt saken bara för att få slippa höra mig gnälla och älta. Men nu har jag ingen inverkan uppenbarligen, jag åkte från ett skitväder till ett annat. Nästa år skall jag vinna på Lotto och sen skall jag vara på västkusten i maj och i Grekland hela Juni. Så det så. Ebbe får gå i skolan på distans.

När solen skiner kan jag släppa ut mina söta, glada barn med varsin skål med jordgubbar och en macka i trädgården så fort dom vaknar och sen leker dom där tills det är dags att gå till stranden, åka båt eller vad man nu väljer att göra utomhus. Och så springer dom ikapp med solstrålarna hela dagen tills dom tvärnitar med rosiga kinder framåt kvällen.

Men nu spelar det ta mig fn ingen roll vad jag gör. Det går inte att trötta ut dom. Eller att göra dom små liven nöjda, för även dom vill ha sommar och sol. Inget annat!


Detta har jag gjort för att försöka göra dom glada, nöjda och trötta idag:

  • Varit på Bushuset i Göteborg under två smittsamma (gissa var Bushusbarnen lägger sina snorkråkor? I bollhavet!) timmar ihop med resten av Göteborgs alla rastlösa barn och desperata föräldrar. Där har jag klättrat som en galen apa upp och ner för olika ställningar och stegar med dom små apungarna efter mig, hoppat som ett maniskt pucko i bollhavet, åkt rutchkaka ca 376 gånger och hoppat studsmatta tills jag blev tillsagd av personalen att bara barn under 11 får hoppa (Men va fan, jag är knappt 1,60 lång) samt rullat runt och lekt monster på jättebollar i ett mörkt rum med illvrålande mörkrädda kända och okända barn runt mig. Allt för att utnyttja de där betalda två timmarna till fullo.
    Var dom små trötta när vi gick därifrån? Oh, nej! Dom var adrenalinstinna som tre flugviktsboxare.
  • Åkt till en gigantisk leksaksaffär i Kungälv som är inhyst i en lagerlokal och där barn kan härja fritt i timmar, vilket dom också gjorde. Jag lovar, det finns inte en enda pryl där som inte har testast och undersökts av min lilla testpatrull. Mitt löfte till mig själv att inte köpa något gick åt skogen. Jag var tvungen att köpa oss ut från stället för 670 spänn efter 1,5 timmes tornadoframfart och 4 lån av toaletten.
  • Åkt till Stenungsund och en leksaksaffär till för att hitta Den Där Piraten. Som inte fanns. Så jag fick köpa Den Andra Piraten. Och en nappflaska till Skorpan för "annars skulle hon aldrig mer bli mätt".
  • Släppt loss dom på Willys med varsin jättestor, svintung och svårstyrd vagn och uppenbart fria händer. Nu har jag 6 rosa plastburkar, 2 paket Frostflakes och jättemånga gurkor hemma. Dom tog det som låg på näst understa hyllan. Nästa gång får dom varsin vagn och handbojor.
  • Försökt lära dom äta med pinnar på den otippat superbra Japanska sushikrogen som ligger bredvid Willys i Stenungsund. Tänkte att även mentalträning är uttröttande. Dom konstaterade snart att misosoppa är svårt att äta med pinnar, sushi lättare att äta med händerna och att samma pinnar är roligare att fäktas med. Sen fäktade dom sönder en sån där vinkande katt. Då åkte vi hem.
  • Väl hemma lekte, badade, slogs, hoppade och bråkade dom i ytterligare 4 timmar.
  • Jag lät dom slå sina personbästa i mest antal sagda "Mamma" på en dag. Nu platsar dom definitivt i Guinness rekordbok. Grattis mina tre smågosingar till segern!
  • Jag läste saga och så en saga till och så en till och sen sjöng jag Trollmor 12 gånger.
  • Dom sover fortfarande inte. Det gör snart jag!

Så, nu önskar jag så innerligt att det skall bi sommar snart så jag får glada och nöjda sommarbarn! Så snälla vädret, förlåt mig för alla dessa onda ord jag har sagt genom åren och bjud på dig själv lite nu. Vi behöver sommar på sommaren. Det är för sjutton snart vinter igen.

Av Lisa - 25 juni 2012 08:55

Ok. Jag skall inte tjata mer om hur mätt jag er och hur mycket mat som lagats i helgen. Jag håller med om att det börjar bli tjatigt. Även jag har ett sinne för att upptäcka upprepningar. Tro det eller ej. Men jag måste bara få ur mig det, en gång till. Fy fan vad mätt jag är! Fortfarande. Det känns som hela jag är fylld till brädden med sill, kött, tårta, champagne, jordgubbar, bröd, vin, ost, öl och grädde.

Men eftersom F åker bort en vecka nu så kommer min motion enbart bestå av krabbfiske vid uppehåll och legobygge vid skyfall, så jag får väl helt enkelt fukusera på det goda ett tag till och koncentrera muskelbyggandet till käkmusklerna.
Dock får det nog bli lite nyttigt gott...

Här har vi en sallad som jag garanterar får dig att känna dig sund och frisk som en nyponros igen:


Kusinvitaminsallad för 1 pers:


1/2 fänkålshuvud, i supertunna skivor

1/2 dl skalad och rostad mandel, grovhackad

5 coctailtomater, delade

1/2 påse spenat

5 champinjoner (gärna kastanjechampinjoner), i supertunna skivor

1/2 knippe grönsparris

1 dl sockerärtor

1/2 äpple, i tärningar

1/2 dl finthackad persilja


3 msk Ekologisk olivolja

1 msk citronsaft

1 msk Ekologisk eller hemgjord majonnäs

1 tsk dadel balsamico eller vanlig balsamico

Färsk chili efter smak.

Salt och peppar


Valfritt tillbehör: Tonfisk, räkor, kalkon, kokta ägg, rökt lax eller Manchego. Eller några olika som passar ihop.


Lägg den fint skivade fänkålen i en skål med isvatten. Blanda dressingen och lägg ner svamp och äpple där i. Koka upp vatten och lägg ner sparris. Låt sjuda snabbt tills den är klar, låt den inte bli överkokt!!! Ta upp och lägg ner i isvattnet. Gör samma sak med sockerärtorna. Häll av grönsakerna i ett durkslag och torka på en ren handduk. Lägg  tomater , fänkål, sockerärtor och sparris i en skål och blanda med dressingen. Lägg upp spenaten på ett fat och lägg över grönsakerna och dressingen, Strö över mandel och persilja. Toppa med vad du nu är sugen på!


Och vips är helgens synder förlåtna!




Ovido - Quiz & Flashcards